Selecteer een pagina

Hoe schrijf je een blog of update op social media die gelezen wordt en jouw doelgroep recht in het hart raakt?

Waardoor zij in actie komen en gaan doen wat ze eigenlijk al een tijd zo graag willen? Stoppen met drinken… heldhaftig op zoek naar een partner, hup, op de datingsite, of meer echte aandacht aan hun kinderen geven? (weg die mobiel!)

Misschien ben jij psycholoog en help je met hart en ziel lieve, jonge dames van nog geen 30 weer uit de burn-out?

Er valt weer wat te lachen

Of je bent die trainer die managers helpt te stoppen met steeds geïrriteerd te zijn op medewerkers die niet direct snappen wat de bedoeling is. En dat de manager dan merkt dat door jouw coaching zijn huwelijk ook nog eens een stuk fijner wordt. ‘Mijn vrouw zegt dat er thuis weer wat te lachen valt.’ zegt de man.

Als jij mensen wilt inspireren, de wereld – eerlijk is eerlijk – wilt veranderen, een visie hebt over hoe het nu gaat en je weet dat het best een stukkie leuker of beter kan, dan doen je woorden, zeker ook online, er toe. Content is king en dat is nog steeds zo. En één van de 42532 cliché die echt waar zijn net als: knuffelen is heerlijk en warm douchen ook.

Als jij een goedlopende business wilt is bloggen onmisbaar.

Denk aan je favoriete columnist of schrijver. Welk inspirerend filmpje zag je laatst waar je echt diep geraakt door was? Was het Steve Jobs, of Oprah, of iemand anders? Dat je dacht: dit is waar! Dit is fricking waar! Ja! Hoort, hoort!

De woorden die zij gebruikte raakten je. Misschien schoot je er keihard van in de lach en deelde je het meteen gretig met je beste vriendin.

Met woorden kun je inspireren of je brengt mensen in de war. En dat laatste zie ik veel gebeuren. Lezers raken in de war of voelen niet wat je bedoelt. En wat doen mensen als zij in de war zijn? Online gaan ze dan naar een volgende webpage, of klappen de laptop dicht. Omdat ze niet snel genoeg begrepen dat jij dé oplossing hebt van hun probleem. Da’s toch best jammer? Kost geld zeg maar!

Als jouw doelgroep geïnspireerd is door wat je schrijft worden ze nieuwsgierig. Willen ze meer van je weten, gaan uitkijken naar je nieuwe stuk en op een dag bellen ze je of mailen ze je, met een vraag.

Hoe schrijf je inspirerend, glashelder?

Hieronder zie je meerdere voorbeelden van wat ik vaak fout zie gaan en hoe het wel moet!

Vaag taalgebruik = verwarring = je doelgroep vlucht.

Een voorbeeld: ik zie nog op veel websites dat trainers de term Persoonlijke Kracht gebruiken. Werkt niet. To be clear: mensen die jou gisteren nog hebben ontmoet en toen hebben gemerkt dat je echt een heel fijn mens bent die geven je direct een like op dat berichtje. Sure.

Wil jij nieuwe mensen bereiken, buiten je 1e of 2e cirkel, mensen die jou nog niet live hebben mogen ontmoeten? Schrap dan direct ‘persoonlijke kracht’ uit je online taalgebruik. Om mensen bij de kladden te grijpen moet je meteen helder zijn. En daarbij is ‘persoonlijke kracht’ een fricking jeukwoord, zoals de onvolprezen Japke D. Bouma zou zeggen.

Wat is persoonlijke kracht in vredesnaam?

  • dat ik als 40 jarige moeder van 4 kinderen tijd voor mijzelf opeis na 8 uur ’s avonds door een briefje op de slaapkamer te plakken met de tekst: ik heb ook een leven, sodemieter allemaal op!
  • dat ik als haarstyliste sexy foto’s op mijn Tinderprofiel zet omdat ik hunker naar ‘een stukje liefde’? Dat ik daar wat meer risico in neem door mijn navel te laten zien?
  • dat ik als jonge manager tegen die oudere medewerker zeg dat ik binnenkort met ‘m wil praten over de samenwerking? (ook al trilt mijn stem als ik dit zeg, toch doen!)
  • dat ik als vader van 3 kinderen eens echt naar ze luister en mijn mobiel tussen zes en tien in de avond weg leg?
  • dat ik meteen als ik Enter Sandman van Metallica bij de buren door de boxen hoor knallen er naar toe stap in plaats van dat ik 3 weken wacht en dan ontplof als de buurman de deur op een kiertje openzet?

Bent u er nog?

Specifiek zijn, helder zijn in wat je exact bedoelt, met een paar fijne details ertussen zorgt dat jouw lezer zich herkent. Het zorgt voor verbeelding. Een emotionele connectie. ‘Holy moly, ja! Dat heb ik ook!’ Dat gevoel.

Paint the picture.

Ik weet dat het woord ‘persoonlijke kracht’ of ‘persoonlijk leiderschap’ ook zo eentje, voor jou een heel fijn, oprecht bedoeld begrip is. Je ziet een wereld voor je waarin mensen meer ‘persoonlijk leiderschap’ hebben.

Maak je teksten menselijk. Breng het dicht bij het rauwe, zwetende, misselijkmakende, vreemde, pijnlijke event dat ‘leven’ heet. Want, nog zo’n mooi voorbeeld: Wanneer vroeg jij voor het laatst aan je partner of tijdens een eerste date of iemand de laatste tijd nog aan ‘contextueel zelfonderzoek’ heeft gedaan? Wel grappig voor na het vrijen vanavond. ‘Zo en dan nu een stukje contextueel zelfonderzoek’… #tip.

Nog een voorbeeld:

‘ Ik help mensen in hun kracht zetten. ‘

Ik stel voor dat we een begrafenis organiseren. Nu hier. Online. Bach’s Orchestral Suite no 3 zetten we op. Deze term gaan we begraven. Heel verdrietig, want we hebben hem – per abuis – zo graag gebruikt.

Ik kan het niet helpen dat ik zelf altijd een ongemakkelijk huppeltje doe in de woonkamer als ik ‘m weer eens ergens lees: wat een verschrikkelijke term. Een rilling van ergernis rolt over mijn lijf.

Checkvraag voor heldere teksten

Als jij een term gebruikt waarvan je twijfelt dat hij vaag is, dit is de checkvraag:

Ligt mijn doelgroep, die jonge 30-er, die 50 plusser die niet meer aan de bak komt, die aardige man die sinds een tijd niet meer de straat op durft, ’s nachts wakker van de gedachte:

‘Ik wil meer persoonlijke kracht.’

‘ Ik zou veel meer ‘in mijn kracht moeten staan.’ ‘

‘ Oh, oh, oh!! Ja! Ik heb last van te weinig ‘authentiek leiderschap’. Denkt die jonge moeder die zomaar ineens vier wijntjes per avond weg tikt, omdat ze bang wordt van het moederschap dat ze ‘authentiek leiderschap’ nodig heeft?

Nee. Ze wil zich rustig voelen. Gezien. Ontspannen. Ze wil niks weten over ‘afweermechanismen’ of dat ze ‘in een kind bewustzijn’ zit.

Zeker, dat kun jij later allemaal heel goed uitleggen. Maar nu wil ze af van de paniek en de discipline terug hebben dat ze van die fucking wijn af blijft. Ze wil weer die moeder zijn die lief en fijn en warm en gezellig kan zijn. Ze huilt dikke tranen als ze zich dat realiseert. Ze ziet de fles wijn staan en houdt zich in. En ze weet dat ze hulp nodig heeft. Misschien wel van jou.

Kijk dus nu naar je teksten. Op je site of naar je mails of alles wat je op Linkedin zet. En maak het menselijk. Dicht op de huid. Herkenbaar. Schep vertrouwen.

Zo verander je de wereld en inspireer je met jouw teksten, jouw woorden mensen die jij echt kan helpen.

Elke week nieuwe tips over inspirerend bloggen voor meer klanten? Ik help trainers, therapeuten en andere toffe types met het schrijven van te gekke copy die werkt. Laat hier je mailadres achter.