Selecteer een pagina

Waarom je je nieuwsbrief nooit nieuwsbrief moet noemen.

Stuur jij regelmatig een nieuwsbrief of mailtjes naar klanten? Dan ken je dit vast goed: je drukt op send en je kijkt een uurtje later of er al reacties zijn. Je bent benieuwd, misschien zelfs wel gespannen. En diezelfde avond, na het eten ben je helemaal benieuwd. Onrustig check je of en hoe er gereageerd is.

En dan… úren nadat je de mail verstuurd hebt, valt het ongelofelijk tegen. Best wat uitschrijvingen, geen reacties en überhaupt niet zoveel geopend als je zou willen.  

En daar baal je als een stekker van, want tijdens het tikken van de mail had je er een goed gevoel over. Je wilt dat je verhaal gelezen wordt! Je wilt meer klanten. Je weet dat je mensen kan helpen.

Wat ik vaak zie is dat er niet is na gedacht over de titel van de mail. En die titel is essentieel. Die titel bepaald of je wel of niet je verdeelde aandacht en onverdeeld op stort. Ga maar na bij jezelf: je krijgt zóveel informatie te verwerken op een dag. De een heeft een cursus met paarden, de ander een nieuw IT systeem, perfect voor kinderen met een achterstand, de ander kook Biologische kruidkoeken en die moet je proeven voor een sterker meniscus. (echt? Nee, joh, verzonnen!)

De meest gemaakte en meest dramatische fout is deze titel: Nieuwsbrief nr 2. (of natuurlijk nr 13, of 18.)

Wat is hier niet goed aan? Het prikkelt jouw lezer totaal niet om te openen.

Overweeg dit: Denk jij dat er mensen zijn die ‘s nachts om half 4 wakker liggen met de gedachte: ik wil een nieuwsbrief. Ik moet een nieuwsbrief. Ik word helemaal gestoord als ik morgen geen nieuwsbrief heb! ‘Wacht, ik ga alvast mijn bed uit om te kijken op mijn mobiel…’

En zie je het voor je dat jouw klant dan op z’n blote voeten (en verder ook geheel nakend) door de woning stiefelt?  

Nee, dus. Je hebt er vast wel eens over nagedacht waar jouw klant wel van wakker ligt. En als je dat nog niet hebt, doe dat. Waar piekert je klant over? Waar maakt zij zich zorgen over? Of waar fantaseert ze over? Dat heb ik vaak in de nacht: dat ik dan wakker word en helemaal hyper word van een idee. En dat idee dat brengt mij… aandacht, eindelijk succes, een compliment van mijn vrienden… Snap je wat ik bedoel?

Daar fantaseert deze jongeman van 42 toevallig over.

Met dit beeld scherp voor ogen bedenk je een titel voor je mailtje dat je naar je netwerk stuurt. Stel dat jouw klant droomt van een team dat eindelijk eens wat gaan doen uit eigen initiatief. (eigenaarschap heet dat, een woord dat je nooit mag gebruiken, want veel te jargon, brr.)

Een goeie titel is dan, bijvoorbeeld: Hoe Krijg Je Je Team Aan De Praat? Of ‘Drie tips waardoor je team morgen nog beter gaat presteren.’

Het belangrijkste dat vaak wordt vergeten is het directe voordeel voor de klant, voor jouw klant. Dan lees ik bijvoorbeeld: ‘Heb jij gedoe in je team? Lees dit!’

Het goede is dat in deze titel de doelgroep zich kan herkennen. Nog prikkelender is als je ook in de mail een voordeel voor jouw klant beschrijft.

‘Heb je gedoe in je team en wil je snel meer betrokkenheid? Drie tips voor jou!’

Prikkel dus je lezer! Hoe kwam je bijvoorbeeld op het idee om deze blog te lezen? Precies, omdat je wist dat het misschien wel nuttig voor jou kon zijn en dat wist je door de titel.

Ik wens je veel succes! Jij hebt een verhaal dat gelezen moet worden. Daar doe je al je harde werken voor.

Concrete tips ontvangen voor het schrijven van goede content en titels waardoor je relatie opbouwt met je klanten en opdrachten krijgt? Blijf dan hier op de hoogte en schrijf je in voor Copytips Die Werken.  (daar ga ik nog een veel coolere naam voor verzinnen, ik hou van cool.)