Ik schreef dit artikel eerder voor Frankwatching.
Ok. Eerst maar even: waar hebben we het over? Een kopregel op LinkedIn? Ja, dat regeltje onder je naam. De meeste mensen zetten daar – behoorlijk terecht – hun functie neer. Wat ze doen. De laatste tijd zie ik in mijn timeline behoorlijk wat posts voorbijkomen over deze kopregel. Wat is goed? En wat niet? En in de slipstream daarvan: hoe noem je jezelf? Wat voor functietitel geef je jezelf als zelfstandig ondernemer?
Wat werkt niet voor een zelfstandig ondernemer als jij? Wat werkt wel?
En doet het ertoe? Ja, het doet ertoe, het helpt weer een klein beetje – naast alle andere dingen die je doet om je verhaal aan stadions vol mensen te vertellen – om de goede mensen aan te trekken.
Mensen zijn aan ‘t scrollen en dan wil je dat bepaalde mensen – ja, inderdaad: je ideale klant – stopt met scrollen en denkt: oh, dit is wel boeiend. Ook is het handig als jij met iemand wil linken – kan ook een samenwerkingspartner zijn – dat diegene dan ook snel een eerste indruk krijgt.
Eerst even de niet-zo-handige-kopregels. De DON’TS.
1. De niet te begrijpen Engelstalige kopregel
Hier heb je er een hoop van: Senior Online Consultant bij Whepper.
Dat Whepper heb ik er zelf even bij verzonnen, het gaat me om ‘Senior Online Consultant’.
Weet iemand wat dat is? Senior… wat is de reden om dat te communiceren? En wat wordt er bedoeld met ‘Online’? Dat is heel ruim. Helpt deze vrouw Bol.com of een andere grote reus met het beter maken van de verkooppagina van het witgoed?
En wat is een consultant eigenlijk? Ja, ik ben niet van gisteren, het is iemand die advies geeft. Maar wat voor advies? Aan agrariërs? Of aan schoolleiders? Aan ondernemers op de wallen? En waarover gaat het advies?
Ik ben serieus. Bij deze functie-omschrijving / kopregel heb ik geen enkel beeld, en dat is wel essentieel. Want je moet je voorstellen: mensen zitten heel snel (en vooral heel lui) te scrollen door LinkedIn. En je wil dat de mensen die voor jou relevant zijn stoppen met scrollen.
Hoe wel? Zeg letterlijk wat je doet.
Kijk, een kapper of nagelstyliste hoeft dit niet te doen, want wij weten allemaal exact wat dat is. Zelfs een kind van zes weet wat een kapper doet. Als je adviseur of expert bent, of dus een ‘Senior Online Consultant’ moet je de mensen een beetje helpen.
Schrijf bijvoorbeeld: Ik help gemeenten met hun sociale media makkelijk bijhouden.
2. De supercreatieve kopregel mét een twist!
Bijvoorbeeld: Ik ben een cijfergoochelaar. Huh?
Ik heb ook eens iemand gezien die een ‘Taal Acrobaat’ is. Wat? Ik raad het allemaal af.
Ik moet dan denken aan een van de meest fascinerende en ware copytips:
Always choose clear over clever.
Iedereen die mij een beetje kent, weet dat ik gek ben op creativiteit en originaliteit. Nog beter: oorspronkelijkheid. Prachtig. Maar copy werkt het nog beter dat mensen je direct snappen. Mensen moeten begrijpen wat je doet. (En er zijn altijd uitzonderingen op de regel, zie einde van dit stuk.)
3. De te genuanceerde kopregel
Ervaren (DRA erkend!) trainer in adviesvaardigheden.
Hardwerkende (internationale) zelfstandig virtuele assistent.
Het gaat me om de ‘tussen haakjes’. Die nuance in de kopregel. Too much en echt niet nodig.
Ik begrijp het natuurlijk wel: je wil zo graag dat mensen die langskomen helemaal 100% snappen wie je bent en wat je doet enzo.
JE WIL VOLLEDIG ZJN!
Laat de nuance weg, dat kan later: de kopregel is bedoeld om de eerste aandacht te trekken. Hou het daarom kort en simpel.
4. De veel te lange kopregel
Public Speaker in Personal Growth / Leadership – Presentor at Eindbazen – Entrepreneur & Adventurer.
Stort deze kopregel totaal in als je ‘adventurer’ weghaalt? Nee, toch? Nog een voorbeeld:
Digital enthusiast, brenger van binnenkoppers. Google Ads-expert. Closing the loop between marketing & sales.
En wat is dat? ‘Brenger van binnenkoppers’?
Dan de volgende, ook enorm lang:
Retentie expert voor fitnesscentra/sportscholen Ꚙ Ik help je klant/medewerker-relaties leuker te maken voor meer ledenbehoud Ꚙ Spreker/Trainer/Columnist.
Wat als je er dit van maakt?
Ik help sportscholen met het behouden van al die leuke leden.
Als ik een sportschoolhouder ben, dan is de kans toch behoorlijk groot dat ik stop met scrollen?
Dit is misschien de langste die ik gevonden heb. Let ook op ‘Multidisciplinaire’.
Multidisciplinaire Virtual Office Manager |Virtuele Assistent |
Online ondersteuner voor zelfstandig ondernemers die hulp nodig hebben met het managen van hun tijd en energie slurpende administratieve randzaken!
Of deze:
Baby’s, kinderen en mama’s in balans | Vanuit hun geboorteverhaal | Hechtingscoach | Geboorte in Kaart | NLP | Access Bars
Al die extra informatie: too much.
Belangrijk ook om even stil te staan bij dit zinnetje: ‘Vanuit hun geboorteverhaal’.
Veel trainers en experts zijn laaiend enthousiast over en hebben vaak het licht gezien en willen dat anderen dit weten. Dat enthousiasme is een belangrijke eigenschap van een ondernemer, maar ik denk vaak: doe rustig. (Of zoals Maarten van Roozendaal in zijn mooie lied zegt: ‘Red mij niet’.)
Hoe schrijf je wél een goede kopregel?
Dan nu: hoe je wel een kopregel schrijft waardoor je als zelfstandig ondernemer of kleine dienstverlener wél opvalt?
Of je nu teksten wil voor je website, voor een blog, je LinkedIn-samenvatting: het beste weet je altijd zo scherp mogelijk wie je wil bereiken. Je avatar. Ideale klant. Je weet welke problemen hij heeft – in relatie tot wat jij doet met je bedrijf – en je weet ook wat voor type het is. Komt hij/zij in ‘t café? Wat stemt zij? Gaat ze hard op humor? Gaat ze hard op vette grappen van Teeuwen of is ze daar te keurig voor? Als je dat weet, weet je dus ook wat voor taal ze snapt. Welke begrippen ze kent.
Right.
Een basale, maar prima de luxe structuur voor de kopregel is dit.
De structuur: ‘Ik help [doelgroep] met [probleem] zodat zij [gedroomde uitkomst]’ is een goede en beproefde structuur voor een kopregel. In bovenstaande voorbeeld mist de gedroomde uitkomst, maar het kan als volgt klinken:
Ik help ondernemers hun zaken geregeld te krijgen zodat zij zich alleen hoeven bezighouden met wat zij echt leuk vinden.
Wat nog duidelijker kan, is wat precies die ‘zaken’ dan zijn.
Nog een sterke in deze serie:
Ik help zelfbewuste vrouwen die na een narcistische relatie weinig eigenwaarde hebben, terug naar balans in hun leven.
Helder. Iets aan de lange kant, dat ‘zelfbewuste’ kan er bijvoorbeeld uit. Maar het sterke is: de goede doelgroep herkent zich hier direct in en dat is essentieel.
Ook de volgende is compleet helder. Als ik een marketingteam ben en ik denk: mijn god, hoe komen we in vredesnaam aan nieuwe leads en ik tref deze, dan stop ik zeker met scrollen.
We help marketingteams generate the right leads by combining strategy, performance marketing and sales enablement.
Als laatste: de kopregel die met alle wetten solt
Dan, tot slot, de advanced version. De kopregels die fijn met alle wetten sollen. Die schijt hebben aan de regels en het op hun eigen manier doen. Ik hou er zielsveel van als mensen zichzelf niet al te serieus nemen.
Japke D. Bouma, de journalist van NRC met haar beroemde jeukwoorden heeft deze kopregel gekozen: Goeroe, rockstar, kantooramazone.
Ik ben dan geïntrigeerd.
Anne Jan van den Dool noemt zichzelf ‘Onderwijsbemoeier’ en ook mijn personal hero Laura Belgray heeft een intrigerende kopregel:
I write the only newsletters anyone opens anymore.
Wat mijn eigen kopregel is? Check ‘m hier, hij verandert nogal eens. Toegegeven: geinspireerd door Laura Belgray en ook Japke D. Bouma. Eigenwijze types: love it.
Creatieve ondernemer? Word lid van Club Lekkere Teksten. Tips, inspiratie over hoe je echt kan opvallen als ondernemer. Raar, eigen, eigenzinnig. Daar gaan we voor.