Het ABC Van De Onweerstaanbare Webteksten (A - D) - Johan Stevens

Komende weken presenteer ik je het ABC Van De Onweerstaanbare (web)teksten.

Speciaal en exclusief voor eigenzinnige ondernemers die slecht gaan op saai en hard gaan op: Lekker! Leuk! Fijn!

Vandaag de start ik met de letter A.

De A staat natuurlijk voor Aantrekkelijk. Je wil dat webteksten aantrekkelijk zijn, leuk om te lezen. In ‘t echt als je met mensen werkt dan is dat vaak leuk. Fijn! Prettig. Je bent bloedserieus als het moet, en je maakt een grap als ‘t kan. Het leven is al ingewikkeld genoeg.

Met aantrekkelijke webteksten zorg dat je klant snel snapt: oh, joh! Dit zijn ook nog leuke mensen. Niet alleen echte professionals, ook nog fijn om erbij te hebben. Met koffie enzo.

Veel bedrijven denk ik nog: webteksten moeten professioneel en dat betekent: oersaai. Dat is een misverstand. Geeft niets, dit is de eerste dag van de rest van je leven.

Webteksten mogen net als jij hartstikke aantrekkelijk zijn.

Er is natuurlijk nog sowieso één A. toe te voegen aan dit alfabet. De A van Authentiek.

Als je je eigen persoonlijkheid laat zien, met wat je tof vindt en wat je stom vindt, dan word je een mens. Dus ook een handvol antipathieën delen werkt goed, schreef ik eerder al deze blog over.

Oh, ik heb nog een A. De A van aanklooien.

Veel mensen die ik help met de webtekstendag zijn eerst zelf maanden aan ‘t aanklooien. Ze tikken een uurtje aan teksten, zuchten diep en gaan iets doen wat ze wel leuk vinden. En drie weken later plannen ze vol goede moed weer een middag.

En weet je: dat is prima! Doe het op je eigen tempo. Maar als je er zelf helemaal klaar mee bent, hier lees je hoe ik je help. Een dag, we doen het in een dag! Heerlijk toch? Scheelt jou nog heel veel meer uren zoeken en zuchten.

De Letter B. van BEGRIJPEN.

Noem dit een open deur. Prima. Het is een open deur. Maar ook voor de doe-het-zelf schrijvers het allermoeilijskte.

Zorgen dat die lezer je verhaal BEGRIJPT.

Veel websites staan vol met ingewikkelde woorden, jargon en zinnen die nét niet helder zijn. Daar bewust van zijn is nog niet makkelijk. Want jij kent jouw eigen taal en branche. Zonder geoefend oog denk je – zo weet ik inmiddels – snel: dit is toch duidelijk? Dit begrijpt toch iedereen?

Nope.

Om je tekst begrijpelijk te maken moet je vooral concreet zijn. Concreet en beeldend. Je lezer moet het voor zich zien!

De Letter C. van Contact.

Contact. Een stukkie contact naar de mensen toe. Veel ondernemers, met name trainers en adviseurs zijn gek op contact. Herkenbaar toch? Jij inspireert in veel gevallen ook mensen om contact te maken met zichzelf en met hun omgeving. Echt contact.

Wij mensen willen allemaal echt contact. We willen ons verbonden voelen.

Op je website is contact ook de sleutel naar dat je lezer je verhaal wil lezen. En met woorden kun je echt verbinding maken. Zodat zij voelen dat jij een echt mens bent met een goed verhaal. Je tekst moet daarom rechtstreeks aan die ene lezer gericht zijn. Zo voelen je lezer dat jij het echt tegen hen hebt. Heel persoonlijk. Dat is ook de reden waarom je geen onbegrijpelijke en wollige taal gebruikt.

Een trucje waardoor je snel in de ‘ik-schrijf-echt-aan-een-persoon-modus’ komt is door boven elke tekst een aanhef te zetten. En haal die aanhef weer weg als je de tekst publiceert. Nice, toch?

De D is D van Direct.

Op je website en ook in je blogs, je mails aan die maillijst klein of groot, zeg het zoals jij het vindt. Wees bold. Direct. De nuance is prachtig, maar zoals een cabaretier niet alles gaat wegnuanceren, zo mag je op je website ook stelling in nemen.

‘Een collega die steeds z’n eigen ding doet, tegen de afspraken in, dat is natuurlijk rete irritant.’

Niet:
‘Een collega die steeds z’n eigen ding doet, kan zo her en der natuurlijk voor enige wrijving zorgen.’

Dat is niet overtuigend.

De D. is ook van Direct en Duidelijk en Durven.

Je durven uitspreken, stelling durven nemen, kleur durven bekennen, staan voor wie je bent en wat je wil uitdragen, ongefilterd.

 

Wil je meer van deze updates? Inspiratie exclusief voor leuke ondernemers?

Ik heb een heerlijke PRET PDF gemaakt: allemaal voorbeelden van te grappige webteksten, van de leukste copywriters van de wereld. 

Vink onderstaand vakje aan. Daarmee geef je me volgens de nieuwe privacyregels toestemming om je te mailen.

Je kunt je op elk moment afmelden door te klikken op de link in de voettekst van de e-mails. Voor informatie over ‘t privacybeleid, bezoek de website.

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Deel dit met jouw vrienden
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Abonneer
Abonneren op
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Schrijf je in
voor concrete
copytips!

Geen zorgen; ik vind spam ook niet zo fijn. Jouw gegevens deel ik niet. Mag ook niet. Zo. Duidelijk.

Heb je de Pret PDF al? Met +15 heerlijke voorbeelden van grappige en eigenzinnige copy?

Schrijf je in
voor concrete
copytips!

Veel gelezen blogs:

Hier tekst.

Powered by WishList Member - Membership Software