Humor in Marketing

Waarom doen we dat eigenlijk? Grapjes maken? Humor bedrijven? Bijvoorbeeld tijdens een date? En waarom zou je humor in marketing willen?

Het is een open deur van jewelste, maar met humor in je marketing maak je contact. Net als dat je dat doet tijdens een date. Je breekt het ijs. Je zorgt dat de ander op z’n gemak is. En… je zorgt dat jouw boodschap overkomt. Dat laatste is een goede reden voor humor in marketing. Je boodschap komt over en wordt onthouden. (tijdens een date zou ik het gewoon doen omdat je het gezellig wil hebben. Zeker als je met vrouwen date, in een onderzoek kwam weer eens naar voren dat vrouwen dat belangrijk vinden. Dus hup, hup: wees grappig!)

Ik ben Johan Stevens, ik heb drie keer de halve finale van het prestigieuze cabaretfestival Cameretten gehaald en ik ben schrijver van columns en verhalen. Ook help ik jou met humor in je marketing.

Als ik organisaties en bedrijven help is het uitgangspunt altijd: met welke problemen en uitdagingen help je jouw klanten? Persoonlijk vind ik het meest interessant om dienstverleners te helpen: jouw klanten die hebben een probleem. Die worden daar een beetje nerveus van. Die slapen niet zo goed. Die zien door de bomen het bos niet meer. Hebben zin om te schreeuwen en het stevig op een zuipen te zetten.

‘EN NU EVEN NIET!’

En omdat ze het simpelweg niet zelf kunnen oplossen help jij ze en ze zijn blij dat ze je er voor kunnen betalen.

De problemen van jouw klanten centraal stellen in al je marketing is slim. Want dan speel je op de herkenning. Die herkenning zorgt ook voor de humor in je marketing.

Stel jij helpt managers met handiger, slimmer managen. Die managers hebben dus de ganse dag met allerlei mensen te maken. Hun team dus. Dat is al het begin van een mop toch: met mensen werken is altijd een bron van frustratie, heel veel verrassing. En ja, ook van vreugde en plezier en voldoening. Zeker.

Maar voor dat laatste komen ze niet naar jou. Nee, ze zien het niet meer zitten omdat alles altijd anders gaat! Om crazy van te worden.

Als jij van de problemen van je klanten concrete voorbeelden geeft, van het gedoe, het gezeik, dan ben je al een beetje humor aan het bedrijven.

Dat doe ik ook als cabaretier en schrijver voor bedrijven. We nemen de klanten nog steeds serieus, maar hun problemen kun je ook een beetje op de hak nemen. Dat doen de mensen zelf ook de hele dag. Met ironie, met een grappende opmerking over de zooi op iemands bureau, of de wanorde en het hilarische misverstand.

Humor in marketing heeft z’n basis in een hoop begrip voor jouw klanten en kennis van wie jouw klanten zijn.

Wat ik zelf in mijn business heel erg grappig vind bijvoorbeeld – en vreselijk irritant – is hoe ondernemers akelig dor en droog en duf gaan schrijven voor hun website. Leuke mensen veranderen in saaie types: du moment dat ze voor hun website schrijven. Daar heb ik deze video voor gemaakt, de cool copy condoomtest. 

Voorbeelden Humor In Marketing

De allerbeste reden om humor in je marketing te doen is omdat dat goed voelt. Je gaat ook niet heel rationeel naar een date met de gedachte: ik ga drie en een halve grap maken om de conversie te verhogen. Het wordt tijd voor gezelligheid en ik wil trouwen.

Je bedrijft humor omdat je contact wil maken met de ander.

Als je meer inspiratie wil, dat kan. Ik heb een uitgebreide PRET PDF voor je gemaakt met meer dan twintig voorbeelden van humor in marketing.

Je downloadt het voor 14 euro hier. 

LET OP: na de betaling wordt je doorgestuurd naar een webpagina. Mocht dat onverhoopt niet goed gaat, e-mail me dan op onderstaand mailadres. 

👉🏻 Wil je meteen in gesprek over een project? Dan kan. Stuur me een mail. 

Geen zorgen; ik vind spam ook niet zo fijn. Jouw gegevens deel ik niet. Mag ook niet. Zo. Duidelijk.

Veel gelezen blogs:

Hier tekst.