Drie kenmerken van ijzersterke webteksten voor experts - Johan Stevens

Stel je hebt een date. Je hebt afgesproken in je favoriete café. Spannend. Je date komt binnen, je vindt dat de persoon er leuk uitziet en je begint te kletsen. Altijd ongemakkelijk. Maar voila, je wil liefde, dus niet zeuren.

En stel je voor…

Je date vertelt over wat hij of zij doet en hoe je ook probeert: je snapt het niet. Iets met… consultancy, vertelt de date, maar je snapt het niet. Ongemakkelijk toch?

En stel je voor… na een kwartiertje – je hebt ook wat over jezelf verteld ondertussen – na een kwartiertje is er nog niet gelachen. Gewoon niet. Nul. Zero. Je probeerde wel iets, maar de date reageerde niet. De date keek je glazig aan, terwijl je briljante, snedige opmerking maakte. Au.

Hoe voel je je dan? Beetje buikpijn? Tijd om te gaan toch? Waar is hier de nooduitgang?

Hoe zit het op dat moment – geen humor, geen klik – met de ‘know, like and trust?’ (verschrikkelijke marketingterm, maar je snapt wat ik bedoel) Krijg je zin om te zoenen? Of om nog iets te bestellen?

Ik geloof dat humor ook in je online marketing, in al die teksten die je de wereld in stuurt, enorm helpt in dat know, like en trust-verhaal.

Je schrijft voor mensen van vlees en bloed en met humor breek je het ijs. En je wil dat die eerste date, online of in het echt, zorgt voor een kennismaking. En daarna een samenwerking waar je blij van wordt en geld mee verdient.

Als je mensen vraagt wat echt belangrijk is in de date dan is het bijna altijd: humor! Waarom gebruiken we dat niet wat vaker op onze website en onze nieuwsbrief?

Met humor maak je contact: bij de bakker, op een feestje, toen je nog samenwerkte in een team. Zelfs bij moeilijke gebeurtenis is humor zo belangrijk. Je bent met je familie in het ziekenhuis. Je moet wachten op de uitslag van een onderzoek. Spannend. Vreselijk spannend. Wat doe je met elkaar? Kletsen en vaak ook grappen maken. Alsjeblieft! Ja!

Een ander mooi effect van humor over jezelf, van zelfspot dus, is dat je daarmee tegen de ander zegt: we hoeven onszelf niet zo serieus te nemen, hoor. Je wordt daardoor benaderbaar. En dat is dus rete belangrijk, hè? Als dienstverlener: dat je benaderbaar bent. De spanning gaat van een contact en vertrouwen groeit. En aangezien jij je merk bent, weet je dat vertrouwen essentieel is.

Een ander belangrijk kenmerk van overtuigende webteksten die zorgen voor nieuwe contacten (en uiteindelijk samenwerkingen en omzet) is dat je tekst super herkenbaar is voor je lezer.

Wat ik veel zie op websites van administratiekantoren, maar ook consultants voor bedrijven is dat eerst uitgebreid over zichzelf praten.

‘Wij zijn een administratiekantoor in Zaandam en leveren altijd maatwerk.’
‘Wij zijn een full service marketingbureau.’ (weet jij wat full service is? Doen ze ook mijn toilet als ik druk ben?)
‘Ik heb een passie voor mensen en leiderschap.’

Het is veel slimmer om het vooral over je klanten te hebben. Over hun gedoe, gezeik, de irraties waar jij een oplossing voor hebt.

Als laatste in deze korte blog wil ik het hebben over taal gebruiken die je lezers snapt en voelt.

Je webteksten moet dus echt contact maken, dat is wel duidelijk.

Dat doe je dus ook door jargon en ingewikkelde woorden te voorkomen. Je moet je eigenlijk gewoon weer voorstellen dat je met je klant in een café zit. Je kunt betrokken zijn, serieus waar nodig, helder waar nodig, maar je praat zoals je altijd praat en maakt een grap als het kan.

Ben je trainer of adviseur en bezig met je webteksten? Download m’n spiekbriefje: Waarom Je Website Geen Leads Oplevert (en hoe je dat fixt met eigenheid en humor)

 

Vink onderstaand vakje aan. Daarmee geef je me volgens de nieuwe privacyregels toestemming om je te mailen.

Je kunt je op elk moment afmelden door te klikken op de link in de voettekst van de e-mails. Voor informatie over ‘t privacybeleid, bezoek de website. (na het e-boek laat ik je niet alleen: je ontvangt wekelijks tips zodat je business groeit met heerlijke copy)

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Deel dit met jouw vrienden
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Abonneer
Abonneren op
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Meer leads door
gewoon jezelf
te zijn!

Geen zorgen; ik vind spam ook niet zo fijn. Jouw gegevens deel ik niet. Mag ook niet. Zo. Duidelijk.

Je wil meer leads via je webteksten? En je vindt je webteksten sowieso poepsaai? Terwijl je just zoveel humor hebt en gek bent op een losse stijl? Doe mee aan de Lekkere Leads Met Lekkere Teksten Experience.

Eerst volgende datum: 8 februari, 16.00.

Meer leads door
gewoon jezelf
te zijn!

Veel gelezen blogs:

Hier tekst.

Powered by WishList Member - Membership Software