In deze blog leg ik je uit wat mijn visie is op het vergroten van je online zichtbaarheid. Om meteen maar mijn geheim te verklappen: het schrijven van prikkelende, verrassende columns met een paar onsjes humor werkt uitstekend voor je online zichtbaarheid.
Ik heb de afgelopen jaren met mijn bescheiden ZZP-blog, deze website, hier zit geen team achter van zes marketeers ofzo, neen, ik doe dit alleen, 135.000 bezoekers gehaald. En daaruit zijn ook verkopen voortgevloeid. Maar laten we ons richten op die eerste stap: hoe deed ik dat, die 135.000 gratis (!) bezoekers regelen?
Met dus prikkelende en verrassende columns, of zoals je wil blogs. Artikelen.
Mijn best scorende post is die over de Negen Favoriete LinkedIn-ergernissen.
Deze post heeft me 22.000 bezoekers and still counting opgeleverd. Dat is toch een aardige hoop online zichtbaarheid.
HERKENBAAR.
Het geheim van deze column is de herkenbaarheid en dat is meteen hét geheim van elke succesvolle column en ook tekst.
Kijk, mijn aanname is eventjes dat jij een dienstverlener bent en concrete en brandende pijn oplost van je doelgroep. Iets met de financiën, een slecht lopend huwelijk, een single leven, gebrek aan zelfvertrouwen, dat soort dingen. Daarin zitten zoveel verhalen en hoe specifieker en herkenbaarder je de verhalen maakt hoe beter.
Een sterke mening.
Een tweede kenmerk van deze column is dat het stellig geschreven is, ik neem echt een positie in, ik vind hier enorm wat van. Dat werkt. Want dat zorgt dat mensen: oh, my lord… JA!!!!
Humor.
Tot slot en dat is natuurlijk nogal suffig om van mijzelf te zeggen, maar het is best grappig. Humor werkt altijd, als het een beetje goed is gedaan. Bijna alle sterke reclames zijn humorvol, want dat onthouden mensen.
Zeker als jij een groot trainingsbureau hebt en je leert mensen zogezegd ‘hoe ze moeten leven’, bijvoorbeeld hoe ze moeten samenwerken of hoe ze hun teamgenoten moeten inspireren, dan vind ik humor wel echt heel erg onmisbaar. Waarom? Anders word je met je collega’s zo snel de dominee. De persoon DIE ALLES WEET. En ja, geef toe: daar zit al humor in, want je hebt uiteraard je visie op jouw expertise, maar geen mens weet echt perfect hoe te leven. Het loopt altijd anders.
Met humor maak je jezelf benaderbaar. Je wordt herkenbaar, de man of vrouw die ook fouten maakt. Dat breekt het ijs zo enorm, heel fijn.
Een andere blog die op deze manier heel goed werkte om mijn online zichtbaarheid te vergroten is de blog Word Geen Coach. Want… iedereen wordt coach tegenwoordig, snap je? Dat is zo’n open wond van Nederland: iedereen die maar coach wordt.
Ook hier geldt: Herkenbaarheid troef en ik heb geprobeerd er wat humor in te stoppen. 😇

Wil jij je online zichtbaarheid vergroten dan kan ik je helpen met het schrijven van columns.
Wat belangrijk is, is dat we thema’s kiezen die voor jouw bedrijf en jouw doelgroep relevant zijn. Dat hoeft niet per se altijd één op één relevant te zijn, we kunnen ook eens een blog samen schrijven waarin jij een ‘rant doet’. Ik mijn LinkedIn-ergernissen en jij hebt jouw ergernissen. Het is natuurlijk slim als het wel raakt aan de thema’s van jouw bedrijf, maar je mag daar los mee omgaan.
Weet je, ik stel voor dat we gewoon eens beginnen met een videokoffie. Stuur me een mailtje.
Qua prijs kun je uitgaan van ongeveer 325 euro voor een column van zo’n 700 – 800 woorden. We zoeken natuurlijk naar thema’s en blogs die je een jaartje later rustig kunt herhalen.
Om het echt te laten werken moet het een ‘ding’ worden waar je volgers elke week naar uit kunnen kijken, dus ik zoek een samenwerking van een paar maanden, minstens. Zoiets moet je niet eenmalig doen.
ps. om je meteen al inspiratie te geven: wat vind jouw klanten enorm irritant aan de situatie waarin zij zitten? (waar jij dus een oplossing in hebt?) Dat is al vier blogs!
No comment yet, add your voice below!