Waarom je al 5 maanden aan 't k*tten bent op je webteksten (en het nog steeds ruk is + wat je er aan kunt doen) - Johan Stevens

Vijf maanden geleden bedacht je dat het een goed idee is om je websiteteksten aan te pakken.

Je wist het zeker: dit, wat er nu staat is niet meer wat je wil vertellen. Je las je verhaal en vond het zelf saai. Het voelde gewoon niet goed, je wist niet exact waarom. Die teksten voelen in elk geval niet als jouw verhaal. En je krijgt ook niet zoveel aanvragen, als je vindt dat je zou moeten kunnen krijgen.

Ik weet dat veel ondernemers zelf dapper en vol goede moed dan beginnen met tikken.

En na een uurtje is daar de buikpijn. Het zuchten. Irritatie all over the place. Jeuk op onverwachte plekken. Zin een biertje of een wijntje. Je haakt af en hebt daardoor een hekel aan jezelf.

Je laat het even rusten en 2 weken later heb je weer een gaatje gevonden in de agenda. En weer begin je vol goede moed. Kwartiertje later ontwikkelt zich een milde zelfhaat. Zonder grapjes: je voelt je echt mega geïrriteerd. WAAROM LUKT DIT NIET?

Herken je dat?

De reden waarom dit zo is, is dat het schrijven van webteksten zo makkelijk lijkt.

In ‘t café gisterenavond toen was je op stoom.
Je vertelde vol vuur en vooral zonder schroom
wat je doet en waarom en dat het zo klopt,
en met name, met name dat niemand je stopt.

Een strofe uit een gedicht dat ik vorig jaar schreef.

Herkenbaar? In het echt is het zo makkelijk om je verhaal bevlogen te vertellen. Je ziet hoe iemand reageert. De ander kan een vraag stellen. En jij kan daarop weer reageren.

Maar op je website: om te kotsen, zo lastig is het. Hoe maak je echt contact? Je weet het niet. Hoe loopt de tekst lekker? Je hebt geen idee.

LUISTER:
Wilskracht helpt je hierdoor heen! Denk positief!

Nee, hoor. Onzin. Het is een kwestie van kunnen. Het is een vak. Een ambacht.

Goed schrijven heeft te maken met dat je lekker kan schrijven, een vaardigheid die ik in 26 jaar heb ontwikkeld. Overtuigend schrijven heeft ook te maken met dat je snapt hoe je lezer, je lievelingsklant op je website leest.
Ook al heb je inmiddels 10 blogs van me gelezen en ook al snap je dat humor en personality in je tekst moeten… DAT ER ZELF IN KRIJGEN LUKT NIET.

Daarnaast zit jij zelf zo in de materie, jouw specialisme dat het gewoon nauwelijks te doen is om echt vanuit jouw favoriete klant te denken. Hoe leest zij je verhaal? Welke behoefte heeft zij?

Dat is allemaal geen schande. Je hoeft je daarom geen loser te voelen. Je kunt de gedachte ‘ik moet dit zelf kunnen’ serieus laten varen.

Je kunt niet alles. Ik kan ook niet alles (ik ben maar een half god, zoals je op LinkedIn kunt lezen.)

Muurtje stucen? Kan ik niet. Saxofoon spelen? Nope. In de bediening werken van een leuk koffietentje? Nee, dikke paniek. Ik heb cappuccino-angst. Dat melkkannetje moet schuin onder de stoomding, maar hoe schuin dat weet niemand. Niemand!! Heb jij jaren in de horeca gewerkt dan denk je nu: maar hoe kun je dat nu niet kunnen?

Als je nooit exact is uitgelegd hoe het werkt met overtuigende en lekkere webteksten blijf je simpelweg nog uren en uren gokken.

En dan ben je op een borrel met je half affe website en je ontmoet toffe mensen. Toffe mensen die jij HEEL GRAAG als klant wil. Hoe cool zou dat zijn, denk je tijdens dat gesprek. En hoe lekker voor de omzet dit kwartaal. Je voelt al enige eagerness, maar je houdt je goed, je gaat niet verkoperig doen.

Tijdens dat gesprek merk je dat het enthousiasme wederzijds is. Fijn! En dan, dan komt die vraag: ‘Vet zeg, wat je doet. Wat is je website?’ Die potentiele klant staat al met z’n mobiel in de hand om te kijken.

CAQUE. Muziek stopt. Iedereen kijkt naar jou. Doodse stilte. Close up op je onzekere blik. Zweet glinstert op je voorhoofd.

En je zegt: Eeeh, ja… de website is niet helemaal up-to-date, hoor… klopt niet meer. Is echt uit 1950. Haha!’ Schaam, schaam. (ik zie dit ineens als een filmscène voor me, snap je?)

Dat voelt niet goed. Je vindt jezelf een eikel, want ja, je begon hier 5 maanden geleden mee. Terwijl je wil iemand zijn die er echt voor gaat en anderen hebben het wel voor elkaar.

Als je dit tot nu toe pijnlijk goed herkent, aarzel dan niet meer. En vind je zelf geen sukkel of eikel of welk woord je daar ook maar voor gebruikt. You are just human, bro. (ok, dat kon wel wat minder populair)

Plan vandaag nog een gratis en vrijblijvend zoomtelefoontje in.

Ik help je namelijk in één dag met jouw bevlogen verhaal op je website.

Eén dag!

Hoe lekker is dat? Samen gaan we een dag zitten en vol plezier en inspiratie tikken we je teksten. Over misschien al twee weken is dat hoofdpijnproject klaar. Dat voelt als een opluchting. ALs een overwinning.

Het trotse gevoel dat je kan roepen: kijk, ik heb een nieuwe website! Dan ben je eindelijk weer die ondernemer die je wil zijn: gedreven en iemand die dingen regelt. Het fijne gevoel dat mensen je mailen of bellen dat ze graag met je in gesprek willen.

Hoe lekker.

Klaar met zelf klooien?

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Deel dit met jouw vrienden
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Abonneer
Abonneren op
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Schrijf je in
voor concrete
copytips!

Geen zorgen; ik vind spam ook niet zo fijn. Jouw gegevens deel ik niet. Mag ook niet. Zo. Duidelijk.

Heb je de Pret PDF al? Met +15 heerlijke voorbeelden van grappige en eigenzinnige copy?

Schrijf je in
voor concrete
copytips!

Veel gelezen blogs:

Hier tekst.

Powered by WishList Member - Membership Software