De afgelopen weken ben ik op webtekstensafari geweest. Leuk.

Ik bezoek websites van trainings- en adviesbureaus, van enthousiast trainers in communicatie of bijvoorbeeld leiderschap.

De vraag: hoe groot is de kans dat ik ga bellen of mailen of me zelfs meteen aanmeld voor die training van, zeg, 2397 euro?

Drie random dingen die mij opvielen:

Veel trainers praten ‘trainings’. Dat is een taal. Zoals je ook Fries hebt en ook Portugees. Haags.

Trainings praten is taal die niet veel mensen snappen, behalve de trainers zelf. De bezoeker praat meestal niet trainigs en daardoor mis je die mensen.
‘wil jij terug naar je essentie en leven vanuit je kern?’
Of: ‘wil jij leren waardegedreven te communiceren met je medewerkers.’

Mensen denken over het algemeen veel en veel concreter. Zij liggen ‘s nachts wakker van heel concrete kuttigheden. Kijk, dat is nu geen trainerstaal, maar wel zoals mensen praten.

Het is ongemakkelijk, maar heel belangrijk om te onthouden: mensen zijn niet politiek correct. Ze haten, ze vloeken, ze wanhopen, ze voelen zich diep verlaten. En vanuit dat denken ze niet: ‘ik wil waardegedreven communiceren.’

Op die websites waar ik menselijk werd aangesproken voelde ik me… jawel, aangesproken! Fijn, daar voel ik een klik.

Dus: de kans dat ik een klik voel en ga mailen is groter als je me in mijn taal aanspreekt en dan hoef je echt niet te schelden ofzo.

Jammer: de ondernemer(s) vergeten zich voor te stellen!
Ik heb met veel trainers gewerkt en wat zij heel belangrijk vinden: contact maken. Echt contact maken. Dat leren zij ook aan hun klanten. Contact maken. Herken je vast toch? En dat vind ik mooi! Ik hou van pesten, maar ook van contact maken.

Op de website vergeten ze dit alleen soms enorm. Vaak allemaal niet zo bewust.

Ik heb toch meer dan eens gezien dat er geen foto te zien was, soms een onprofessionele foto en ook een keertje iemand die zich op de website alleen met de voornaam voorstelt. Verder niks.

Blij werd ik van websites – als Johan, maar ik geloof ook als ideale klant – waarop in minstens tien heldere zinnen en een prima foto de trainer zichzelf proper introduceert. Mensen willen een gevoel bij je hebben. Je verkoopt geen broodrooster of kruiskopschroevendraaier, maar een dienst, met jouw persoon en een flinke investering.

Helemaal bijzonder en zo verfrissend: een grapje. Daarmee onderscheidde de ondernemer zich echt.

Ik kon het gewoon niet vinden!

Op veel verkooppagina’s – vaak veel te summier beschreven, hoe kan een mens 2000 euro uitgeven op basis van zeven zinnen? – kon ik maar geen button vinden, of linkje om te mailen.

Ik moest echt naar ‘Contact’ of helemaal in de footer om te zien: oh, ja, de info@… staat hier. Overbodig om te zeggen dat dat de kans niet groter maakt dat ik je ga mailen!

BONUS OBSERVATIE: waarom wil je dat ik weg ga?

Op sommige websites begreep ik na een klein minuutje al helemaal wat er kon vinden. Top.
Superhelder beschreven en zo herkenbaar. Dan ging ik naar de Over mij pagina, zag een heldere foto en een leuk stukje tekst. Glimlach bij mij, ik bedoel bij de ideale klant.
En dan onder in die Over Mij Pagina stond een link naar: Wil je meer over mij weten, bekijk dan mijn LinkedIn-profiel hier.

Drie keer raden wat ik dan ging doen?

Dat ging ik dan doen!

Plots was ik weg van die website en belandde ik op Linkedin. Altijd gezellig. Heerlijk! En hoewel ik natuurlijk op haar pagina was, op de Linkedin pagina van deze persoon, was ik nogal afgeleid doordat ik twee DM’s had – nieuwsgierigheid klotste over de plinten – en ik zag ook dat ik drie (drie!!!!!!!) melding had en ja, wat leuk, mensen reageerden op mijn stukken, mijn raison d’etre. (ik ben eerlijk want jij zei op je website dat je authenticiteit zo goed vindt!)

Het leuke van LinkedIN: je kunt er zo lekker verdwalen. Uren kun je verdwalen. Die website waar die ideale klant net was met z’n geld? Die is-ie compleet vergeten.

Is mijn punt helder? Ik was dus weg van die website. Was dat de bedoeling? NEE!

Dit waren drie observatie.

Ga jij de komende weken aan de slag met je website? 

Stuur me een mail en je krijgt een korte en gratis review van je webteksten. Als je hier blij van wordt, kunnen we daarna 20 minuten koffie doen via de video. 

JA! Ik wil in 2024 aan de slag met die webteksten, januari is dé perfecte maand. Kom maar door met die webreview.

 

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Comment *
Name *
Email *
Website


Geen zorgen; ik vind spam ook niet zo fijn. Jouw gegevens deel ik niet. Mag ook niet. Zo. Duidelijk.

Veel gelezen blogs:

Hier tekst.