Dit stuk schreef ik voor Frankwatching.
Clichés op je website zijn echte melatonine-makers. Je lezers vallen er pardoes van in slaap.
Mensen krijgen nul gevoel bij je. Je blijft nogal inwisselbaar. En het gevoel bekruipt de mensen die je niet zo zin had in het vertellen van je verhaal. Originele en echte teksten maken de wereld een beetje mooier en leuker en mensen krijgen meer zin om met je te wennen. Kan zomaar de volgende klant opleveren.
Goed, vooruit. De vijf clichés:
Overtuigende teksten schrijven: vermijd deze zeven clichés op je website.
Next Level.
Je ziet het op zoveel websites.
Wil jij next level gaan in je marketing?
Wil jij met je team next level gaan?
Het is een holle frase. Het zegt niets. Nooit meer schrijven.
Ik zet mensen in hun kracht.
Deze zin wordt op een miljoen websites gebruikt. Dat is een probleem dus, ook omdat het geen concrete zin is. Wat is het precies? Iemand in z’n kracht zetten? Geef drie concrete voorbeelden hiervan – en dan echt concreet, filmisch concreet – en mensen zullen denken: hoe wéét deze persoon dit?! Dát is een mega stap – next level! – in indruk maken als expert. Alsof je gedachten kan lezen, snap je?
Wij bieden maatwerk.
Zeg liever wat je concréét doet. Durf te kiezen. Als jij met jouw bedrijf drie specifieke problemen oplost en je hebt daar een gezond aantal klanten voor dan is het genoeg toch? Ik bedoel: durf te kiezen met een helder aanbod, mensen snappen wel dat er op hun verzoek iets aangepast kan worden.
‘Ik ben resultaatgericht.’
Right. Dat is iedereen, toch? Zou gek zijn als er staat: ‘Ik rommel maar wat aan en als we aan ‘t eind van de dag wat resultaat halen: op zich leuk! Maar een pilsje rond half vier is nog beter.’ En tegelijkertijd zou je het bijna doen. Mensen snappen helemaal dat je een grap maakt en iedereen is wakker. En daarna zeggen hoe je helpt.
‘Ik ben een echte doorpakker.’
Ga ik vanuit. Dat hoeft je niet te vertellen. Je kunt het wel laten zien, door een voorbeeld te geven van deze kwaliteit.
De Jaartallen-tsunami.
Nog een cliché: ‘Ik ben sinds 2002 ondernemer en sinds oktober 2011 ben ik de eigenaar van Kever financieel advies. In de vroege lente van 2015 ben ik samen gegaan met mijn compagnon Erik. Sinds 2021 zijn we met tien consultants.’
‘Welke oktober precies? Vijf oktober? Of zestien? Vind ik veel uitmaken voor een samenwerking! En wanneer is jullie vrijdagmiddagborrel? Op donderdag? En hoe lang duurt die? Nou, zeg dan!’
Heb je een vraag, bel gerust!’
Denk je echt dat mensen gerust gesteld moeten worden? Dat ze denken: oh, jeee… straks worden ze woest dat we bellen voor een kennismaking. We hebben een budget van 24.000 euro per jaar de komende vijf jaar, maar ik lees dat het echt mag. Hans, het staat er: we mogen ‘gerust bellen’. Durf jij?’
Je hoeft echt niemand gerust te stellen om jouw te mogen bellen.
NB. klaar met die saaie teksten op je website? Boek nu jouw Supercopy Powermorning. Samen we fixen we je webteksten. In één ochtend. Check hier alle informatie of laten we meteen een videokoffie doen. Mail me direct!
No comment yet, add your voice below!