Waarschijnlijk zit je nu achter je laptop met de gedachte: “Webteksten schrijven moet toch niet zó moeilijk zijn, of wel?” En toch is het lastig. De woorden willen niet lekker op het scherm komen, je zit vast, en het voelt alsof je alleen maar duffe zinnen typt waar je zelf echt niet blij mee bent. Maar geen zorgen, ik ben hier om je een paar webteksten schrijven tips te geven waarmee het ineens een stuk soepeler zal gaan.

1. Schrijf zoals je praat
Een van de grootste valkuilen is dat we ineens veel te formeel gaan schrijven zodra we iets op papier moeten zetten. Ik zie het gebeuren op al die websites en ik vind het vreselijk. Maar wat ik vind is niet zo boeiend: het schept echt afstand en je trekt er misschien ook nog wel saaie klanten mee aan.
Je bent geen robot, dus schrijf ook niet als een robot. Doe alsof je een gesprek voert met je ideale klant. Stel je voor dat je aan de keukentafel zit en je uitlegt wat je doet en waarom je er goed in bent. Stel je vooral voor dat het één van je leukste klanten is, of misschien een vriendin. Gebruik die stem in je teksten. Het maakt je veel benaderbaarder en het zorgt ervoor dat de lezer zich aangesproken voelt. Mooie vraag die je kan helpen: hoe wil jij omgaan met mensen als je lekker in je vel zit? Hoe ga je dan met mensen om? Met humor? Enthousiast? Zorgvuldig, alles helder uitleggen? Misschien geduldig? Dat is het antwoord op je tone of voice. Je kunt ook aan vrienden vragen: wat is typische mij?

2. Conversational schrijven is de sleutel

Wat is conversational schrijven precies? Het betekent dat je met je lezer praat. Ik heb de term van de fijne Amerikaanse copywriter Laura Belgray. Dus weg met die afstandelijke taal en passieve zinnen. Kies voor actief taalgebruik en stel soms ook een vraag aan je lezer. Bijvoorbeeld: “Heb je ook dat je soms uren aan een tekst werkt en het maar niet lekker leest?” Zo trek je de lezer echt in je verhaal. Een verademing in vergelijking met al die formele teksten.

3. Maak het menselijk
Je lezer is een echt persoon met echte problemen en emoties. Het is geen wezeltje of hangbuikzwijntje, het is verdorie geen schroeven draaien.

HET IS EEN MENS.

Wees dus menselijk in je benadering. Deel een klein stukje van jezelf. Misschien een foutje dat je hebt gemaakt, iets waar je van hebt geleerd. Hierdoor word je toegankelijk en bouw je vertrouwen op. Mensen willen zaken doen met mensen. Dat betekent soms dat je wat van jezelf moet laten zien, maar dat maakt je juist krachtig. Iedereen weet intuïtief dat jij ook maar een mens bent. Oh en ik zou geen foutjes delen die al te veel te maken hebben met je vak. Dus dat je als salesprofessioneel laatst ongeduldig reageerde en te snel richting de sale wilde is misschien niet zo slim om te delen.

4. Gebruik details, maar niet te veel
Details brengen je tekst tot leven, maar overdrijf niet. Een goed detail kan net dat stukje humor of herkenbaarheid toevoegen waardoor iemand denkt: “Ja, dat heb ik ook!” Bijvoorbeeld, in plaats van te zeggen dat je klant stress heeft over een project, kun je zeggen: “Je kent het wel, die momenten waarop je midden in de nacht wakker schrikt omdat je ineens aan die ene deadline denkt.” Of dat collega Willem-Jan steeds niet reageert op e-mails. HOE DAN!! Mensen willen beelden zien.

5. Begin over de ander, niet over jezelf 
Qua opbouw raad ik je zeker aan om te beginnen met een schets van de problemen die je oplost. Begin niet met een introductie van jezelf. Waarom niet? Omdat mensen vooral enorm geïnteresseerd zijn in zichzelf. Klinkt lullig is wel zo. De eerste tien zinnen mogen – zeker als je concrete problemen oplost van je doelgroep – echt helemaal gaan over de shitshow waar de ander in zit.

6. Sluit af met een actie
Het doel van webteksten is meestal dat de lezer in actie komt. Dus vergeet die call to action niet. Of het nu gaat om een inschrijving voor je nieuwsbrief, een download, of simpelweg contact opnemen: eindig altijd met een duidelijke vervolgstap. En maak het persoonlijk: “Ik hoor graag van je” klinkt al veel uitnodigender dan: “Vul het contactformulier in”.

7. Humor mag
Laat ik het niet vergeten: humor. Omdat het kan. Omdat je je er mee onderscheidt! DAAROM. Ik ben jaren cabaretier geweest en ook nu in mijn columns is er toch niets leukers dan een kleine grap te maken over het gedoe dat leven heet. Ook dit maakt je menselijk.

Meer ontdekken op het gebied van het schrijven van je eigen webteksten? Dat kan, ik heb een uitgebreide videotraining voor je, Knetter Lekker Leren Schrijven.

Je leert alle technieken. Na de training is er de mogelijk om samen naar de voor jou belangrijkste teksten te kijken.

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Comment *
Name *
Email *
Website


Geen zorgen; ik vind spam ook niet zo fijn. Jouw gegevens deel ik niet. Mag ook niet. Zo. Duidelijk.

Veel gelezen blogs:

Hier tekst.