Hoe schrijf je een blog of update op social media die gelezen wordt en waardoor je lezer in actie komt?

Zij schrijft zich in voor je workshop of een andere dienst, hij download je freebie, hij zegt ‘wat een toffe blog’, je lezer is geraakt!

Je kent misschien het teleurgestelde gevoel dat je je best deed op je stuk, dat je een boodschap wilt delen waarvan je ZEKER weet dat mensen er superveel aan hebben… en niemand leest het. Of niemand liked het.

Zeker als jij met je verhaal, met je expertise mensen helpt om een beter leven te krijgen, waarin ze meer controle hebben op hoe zij willen leven, zich gelukkiger voelen…  kun je met je blog mensen echt helpen én je business laten groeien, zonder dat je pushy bent. Je deelt kennis.

Het allerbelangrijkste is dit:

Spreek de taal van je klanten. (en dit is geen cheapy clichétip, lees verder)

Content is king en dat is nog steeds zo.

Met woorden kun je inspireren of je brengt mensen in de war.

En wat doen mensen als zij in de war zijn? Online gaan ze dan naar een volgende webpage, of klappen de laptop dicht. Omdat ze niet snel genoeg begrepen dat jij dé oplossing hebt van hun probleem.

Da’s toch best jammer? Kost geld zeg maar!

Hoe schrijf je inspirerend, glashelder?

Hieronder zie je meerdere voorbeelden van wat ik vaak fout zie gaan en hoe het wel moet!

Vaag taalgebruik = verwarring = je doelgroep gaat ervandoor. 

Een voorbeeld: ik zie nog op veel websites dat trainers de term Persoonlijke Kracht gebruiken. Werkt niet.

To be clear: mensen die jou gisteren nog hebben ontmoet en toen hebben gemerkt dat je echt een heel fijn mens bent die geven je direct een like op dat berichtje. Sure.

Wil jij nieuwe mensen bereiken, buiten je 1e of 2e cirkel, mensen die jou nog niet het geluk hadden je live te ontmoeten?

Schrap dan direct ‘persoonlijke kracht’ uit je online taalgebruik. Om mensen bij de kladden te grijpen moet je meteen helder zijn. (En daarbij is ‘persoonlijke kracht’ een fricking jeukwoord, zoals de onvolprezen Japke D. Bouma zou zeggen.)

Persoonlijke kracht kan van alles en nog wat zijn, alle betekenissen passen in een grote container. Dat is het probleem…

Persoonlijke kracht is…

  • dat ik als 40 jarige moeder van 4 kinderen tijd voor mijzelf opeis na 8 uur ‘s avonds door een briefje op de slaapkamer te plakken met de tekst: ik heb ook een leven, sodemieter allemaal op!
  • dat ik als haarstyliste sexy foto’s op mijn Tinderprofiel zet omdat ik hunker naar ‘een stukje liefde’? Dat ik daar wat meer risico in neem door mijn navel te laten zien?
  • dat ik als jonge manager tegen die oudere medewerker zeg dat ik binnenkort met ‘m wil praten over de samenwerking? (ook al trilt mijn stem als ik dit zeg, toch doen!)
  • dat ik als vader van 3 kinderen eens echt naar ze luister en mijn mobiel tussen zes en tien in de avond weg leg?
  • dat ik meteen als ik Enter Sandman van Metallica bij de buren door de boxen hoor knallen er naar toe stap in plaats van dat ik 3 weken wacht en dan ontplof als de buurman de deur op een kiertje openzet?

Bent u er nog?

Wat je wel moet doen? Paint the picture.

Concrete voorbeelden. Hoe staat, ligt, doet je klant als hij niet of wel in z’n persoonlijke kracht is?

Nog een sigaret opsteken? De sms-berichtje van haar man stiekem lezen, zich terugtrekken in z’n kantoor met de deur dicht ipv dat hij met z’n medewerker gaat praten?

Nog een voorbeeld:

‘ Ik help mensen in hun kracht zetten. ‘

Ik stel voor dat we een begrafenis organiseren. Nu hier. Online. Bach’s Orchestral Suite no 3 zetten we op. Deze term gaan we begraven. Heel verdrietig, want we hebben hem – per abuis – zo graag gebruikt.

Ik kan het niet helpen dat ik zelf altijd een ongemakkelijk huppeltje doe in de woonkamer als ik ‘m weer eens ergens lees: wat een verschrikkelijke term. Een rilling van ergernis rolt over mijn lijf.

Checkvraag voor heldere teksten

Als jij een term gebruikt waarvan je twijfelt dat hij vaag is, dit is de checkvraag:

Ligt mijn doelgroep ‘s nachts wakker van de gedachte:

‘Ik wil meer persoonlijke kracht.’

‘ Ik zou veel meer ‘in mijn kracht moeten staan.’ ‘

‘ Oh, oh, oh!! Ja! Ik heb last van te weinig ‘authentiek leiderschap’. Denkt die jonge moeder die zomaar ineens vier wijntjes per avond weg tikt, omdat ze bang wordt van het moederschap dat ze ‘authentiek leiderschap’ nodig heeft?

Niet, hè? Ze wil zich rustig voelen. Gezien. Ontspannen. Ze wil niks weten over ‘afweermechanismen’ of dat ze ‘in een kind bewustzijn’ zit.

Zeker, dat kun jij later allemaal heel goed uitleggen. Maar nu wil ze af van de paniek en de discipline terug hebben dat ze van die fucking wijn af blijft. Ze wil weer die moeder zijn die lief en fijn en warm en gezellig kan zijn. Ze huilt dikke tranen als ze zich dat realiseert. Ze ziet de fles wijn staan en houdt zich in. En ze weet dat ze hulp nodig heeft. Misschien wel van jou.

Kijk dus nu naar je teksten. Op je site of naar je mails of alles wat je op Linkedin zet. En maak het menselijk. Dicht op de huid. Herkenbaar. Schep vertrouwen.

Zo verander je de wereld en inspireer je met jouw teksten, jouw woorden mensen die jij echt kan helpen.

Wil je opvallen én meer verkopen, meer succes met je bedrijf? Bekijk nu gratis de superinspirerende Videotraining Copywriting: 3 Geheimen Voor Copy Met Personality.

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Deel dit met jouw vrienden
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Abonneer
Abonneren op
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Inspiratie voor een
net leukerder leven.

Geen zorgen; ik vind spam ook niet zo fijn. Jouw gegevens deel ik niet. Mag ook niet. Zo. Duidelijk.

Stukjes van Stevens

Je bent lekker bezig. Je wil er wat van maken. Onrust in je kont. En dan… valt het tegen. Zit iemand je in de weg. Zit je jezelf in de weg. Heb je gewoon pech. 

Daarover gaan mijn stukjes. Over jezelf in de weg zitten en irritante mensen. Want ik wil er wat van maken. Ondanks dat het ingewikkeld is. En stom. En raar. En heel grappig. Het leven dus. 

Oh, en ik ben niet je goeroe. Nee, joh! Dan weet je dat. Vind je dat de opluchting van de dag? Meld je dan aan voor de Stukjes van Stevens.

Inspiratie voor een
net leukerder leven.

Veel gelezen blogs:

Hier tekst.

Powered by WishList Member - Membership Software