Deze blog schreef ik eerder voor Frankwatching

 

Dus je zit met je salesteam elke dag een handvol mails te versturen naar nieuwe misschien-wel-bijna-klanten en de resultaten vallen tegen. Of misschien ben je een ondernemer en vraag je je af: hoe schrijf ik een goede sales e-mail.

Het probleem: veel van die sales e- mails zijn zooo saai en voelen nep en commercieel. En ander probleem: mensen krijgen veel, heel veel van dit soort saaie mails. (naast dat ze nog 15 leuke mails krijgen en op zich een leven hebben, met deadlines en kinderen)

Een probleem wat je niet kan verhelpen is dat jouw bijna-klant veel van deze mails krijgt, maar waar je wel invloed op hebt is hoe leuk en verrassend jouw e-mails zijn. Na die eerste zin wil je dat ze de tweede lezen. En dan hup, tot het einde. Want daar heb je jouw vervolgactie staan.

In deze blog leg ik je uit hoe ik het aan zou pakken (en in ‘t verleden heb aangepakt).

De eerste vraag is natuurlijk:

Hoe pak je de aandacht van de lezer in de eerste zinnen?

Laat me eerst toch deze vraag stellen:

Wat gebeurt er als je zomaar een e-mail krijgt van een onbekend persoon?

Je vraagt je instant af waarom en hoe en wat de bedoeling is.

Die frons heeft jouw lezer ook.

Je moet dus meteen het ijs breken én de aandacht pakken. Niet makkelijk.

Wat bij een blog perfect werkt is beginnen met de problemen, uitdagingen of de dromen van die persoon die jij wil bereiken. Maar het verschil tussen een blog en een mail is dat bij een blog iemand vrijwillig op je titel heeft geklikt, daar zit niet het wantrouwen bij van ‘hoezo word ik gemaild?’

In een koude e-mail moet je dat ijs dus even breken en dit doe je door precies dat te noemen:

‘Ik val even met de deur in huis, maar trainingsbureau’s zoeken altijd naar manieren om hun trainingen afwisselend en verrassend te houden. Toch? De deelnemers op het puntje van de stoel. Zo leren ze meer en zo wordt je in ‘t volgende seizoen terug gevraagd!
Ik begin hierover omdat…’

Zoek je eigen woorden, dit kan ook:

‘Ja, ja: weer een koude e-mail, misschien krijg je ze vaker en in de volgende zin laat ik je weten waarom dit wellicht interessant is voor jou, als eigenaar van een advocatenkantoor. Als de volgende zin voor jou niet boeiend is, kun je deze mail meteen wegklikken, komt-ie.’

Op deze manier ben je nog speels ook, weer een beetje ijs gebroken. Enne, ga dit nu niet exact zo overnemen, zoek dus naar de manier waarop je het zegt.

Hoe Begin Je Een Mail Naar Een Klant?

(of: weet waar het vloeken over gaat.)

Je begint na het ijs gebroken te hebben met het benoemen van de problemen van je lezer, je misschien wel bijna klant.
Veel schrijvers van koude mails beginnen met een betoog over hun bedrijf. Werkt niet echt.

Je moet op zoek naar daar waar je lezer echt last van heeft, stoom uit de oren, op het punt om z’n alcohol- en drugsverslaving weer enthousiast op te pakken, maar niet nadat hij met z’n hoofd tegen een blinde muur heeft geslagen. Beter dat je weet waar het vloeken over gaat.

‘Ja, jongens, dit is toch helemaal te idioot voor woorden? Wat een ellende hier, wie zit hier te maffen, dit kán toch niet?!’ Dat soort teksten. (en eerlijk is eerlijk: vaak veel heftiger)

Als je dat goed opschrijft dan kan je lezer alleen maar denken: Ja, zeg. Dit gaat sowieso over mij! Dit is ellende en het moet opgelost worden.

Dat zorgt voor herkenning. (uiteraard kan er ook verdriet zijn ipv boosheid.)

Stel je zit in een flink ingewikkelde relatie met je partner. (nou, zeg: en daar kan iedereen zich wat bij voorstellen! Hashtag houd moed) en dan krijg je deze mail:

‘Wij van psychologenpraktijk Visschers en Al Watini zijn gefascineerd door de mens. Het is voor ons mensen moeilijk om in balans te leven. De frontale cortex en occipitaalkwab werken niet altijd even goed samen. We zien dat veel mensen worstelen met het leven op gebied van work-life balance….’

Yooo… pfff. Ik was al in slaap gevallen, jij? En toch doen zoveel mensen dit zo!

Stel je nu voor dat dit de opening is van de mail:

‘Wanneer heb jij voor ‘t laatst een echt leuke avond met partner gehad? Waarin gelachen en gevreeën werd zoals in ‘t begin? Veel stellen die langer dan een jaar of 4 bij elkaar zijn vinden het moeilijk om intiem te blijven. En soms wordt er alleen nog maar gediscussieerd. En vaak is er elke week wel mot.’

Dit gaat over de klant en als je echt zit te worstelen, als je echt pijn en verdriet hebt van dit probleem dan is de kans een stuk groter dat je gegrepen bent en de volgende zin en die erna wil lezen.

Daarna, pas daarna, vertel je wat jij aan dit probleem kan doen.

Je vertelt in een paar zinnen wat je oplossing is. Je noemt misschien welke klanten je hier mee helpt.

En tot slot, sluit je de mail af met een concrete vervolgstap, maar dit deed je vast al.
De stap om mensen meteen iets te laten kopen is veel te groot en is ook niet toegestaan volgens de AVG. (met frisse tegenzin even mijn huiswerk gedaan)

Wat veel beter werkt en wat wel is toegestaan is mensen voorstellen om even kennis te maken en over het genoemde probleem door te kletsen. Kletsen?

Ja, want in alles wil je deze mail laagdrempelig houden. Alsof je iemand tegenkomt in ‘t café en je bent gewoon in gesprek. Eigenlijk dus (vet meta dit!) zoals ik deze blog aan je schrijf. Het voelt superdichtbij zonder dat het klef wordt, snap je?

Dan hier mijn call to action:

 

Wil jij meer reactie op je e-mails en dit zelf leren schrijven? (met je team of voor jezelf)

👉🏻  Stuur me een mail als je met je team of zelfstandig als ondernemer hulp wil, samen schrijven we die mail. Of ik leer het je (team). 👈🏻

 

Wil je sowieso beter worden in het schrijven van lekkere teksten waar reactie op komt? Word onweerstaanbaar.

Word lid van Club Lekkere Teksten. 👇🏼

Je krijgt meteen een gratis Pret PDF met voorbeelden van hoe humor in teksten zorgt voor connectie (connectie = conversie)

Vink onderstaand vakje aan. Daarmee geef je me volgens de nieuwe privacyregels toestemming om je te mailen.

Je kunt je op elk moment afmelden door te klikken op de link in de voettekst van de e-mails. Voor informatie over ‘t privacybeleid, bezoek de website.

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Deel dit met jouw vrienden
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Abonneer
Abonneren op
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Inspiratie voor een
net leukerder leven.

Geen zorgen; ik vind spam ook niet zo fijn. Jouw gegevens deel ik niet. Mag ook niet. Zo. Duidelijk.

Beterderder leren schrijven? Heb je van jezelf een tantoe frisse persoonlijkheid (lekker bezig!) en wil je ook dat dat in je teksten te zien is? Te voelen is? 

Helemaal klaar met die gort droge teksten? 

Word vandaag nog lid van Club Lekkere Teksten.

Je krijgt meteen mijn Pret PDF met de leukste voorbeelden van grappige teksten op websites. Daarna ontvang je 2 of 3 per maand updates, inspiratie waar je wat aan hebt. En ook laat ik je weten als ik een aanbod heb waarvan ik denk dat jij er blij en wijs van wordt. (nog wijzer!)

Inspiratie voor een
net leukerder leven.

Veel gelezen blogs:

Hier tekst.

Powered by WishList Member - Membership Software