Communicatie die jouw collega’s raakt, verbindt en… laat lachen.
Lachen? Ja! Ik kom er op terug.
Ik snap dat je in de war bent. Enerzijds denk je: JA! Humor is geweldig in ons bedrijf! En anderzijds: we zijn een bedrijf. Een best serieus bedrijf, het moet wel binnen de kaders. Ik snap het. En kom er op terug.
Het zit je niet lekker: de interne communicatie loopt niet zoals je wil.
🤓 Collega’s voelen zich met nieuwe plannen niet altijd verbonden, waarheen, waarvoor? ‘Is dit belangrijk?’
🤓 De verloop is ook hoog, je weet dat je aantrekkelijker moet zijn als organisatie.
🤓 Echte verhalen uit de organisatie blijven liggen, door tijdgebrek.
🤓 Met name ook de trotse, stoere verhalen blijven liggen. Vind jij heel stom. Gemiste kans.
🙄De introductie van nieuwe collega’s: je loopt enorm achter. (en die verhalen zijn ook tam, (saaie shit, je weet het zelf)
Het is hoogtijd dat dit verandert.
Hallo. Ik ben Johan en ik help organisaties bij het creëren van warme, duidelijke en menselijke interne communicatie. Stukken die mensen wél willen lezen. Zodat mensen zich gezien voelen, verbonden zijn en weten waar ze aan toe zijn. En, dat er weer meer gelachen wordt.
Ik combineer mijn ervaring als trainer en acteur in het bedrijfsleven met mijn schrijverschap. Ik ben zeg maar écht schrijver, niet een tekstschrijver die net leuk genoeg is voor ’t bedrijfsleven. (ik vind dit zelf een heel leuke zin) Arrogant? Nou, ik kan ook 42 dingen niet, hebben we het later over.
Ik wéét welke ingrediënten een verhaal niet alleen informatief maken, maar ook nog heerlijk leesbaar. Dat het ráákt. Als je je interne communicatie wil verbeteren ben ik je vreemde eend in de bijt. Waarom dat fijn is: omdat ik vaak zie wat wél kan en ik daag je uit wat risico te nemen. Liever dat ze een stuk eens een keer net wat te lollig vonden dan wéér te saai en niet leesbaar.
In een wereld met een overload aan informatie en content moet jouw verhaal echt goed geschreven zijn, met het raken, moet het pakken. En je wil dat mensen iets doen met die verhalen.
Echte verhalen, geen corporate blabla. Ook help ik je met jouw verhaal als MT te vertellen. En als ik vind dat je onzin uitkraamt dan zeg ik het ook. Want ja-knikkers, daar heb je geen zak aan. Ik ben je frisse, soms wat ongemakkelijke blik.
Wat ik voor je organisatie doe:
Storytelling en interviews: oprechte verhalen die verbinden. Verhalen die graag gelezen worden, over een bijzonder project of de introductie van een collega. Hoe geef je die nieuwe persoon op sales een vliegende start?
Content op intranet en SharePoint: helder, menselijk en B1-waardig.
Interne campagnes: rondom duurzaamheid of cultuur, ik help je je verhaal vertellen.
Rubrieken en formats: zoals ‘de tip van de dag’, ‘day at the office’ die zorgen voor herkenning en een zachte lach. Lees: verbondenheid
Blogs én blogtraining voor medewerkers.
En verder alles wat nodig is. Ik ben er voor de verhalen met een ziel en met betekenis. En ik kan je helpen om wat meer inhoudelijke informatie helder te brengen.
Wie ik ben?
Hallo! Johan Stevens. Heel lief en benaderbaar. En ook nogal uitgesproken. Ik vind heel veel communicatie onmeunig saai. En ik begrijp er niks van. Wie heeft dat ooit bedacht? Dat je in een bedrijf heel stijf en wollig – zeker op papier – met elkaar gaat communiceren? Oersaai? Ik heb jaren als acteur en trainer in het bedrijfsleven rondgelopen, ik ben communicatie expert en met een achtergrond als cabaretier weet ik hoe je verhalen echt levend maakt. Zodat mensen het wel moeten lezen. De laatste jaren was ik met name copywriter, maar commercieel schrijven is niet mijn ding. Ik wil mensen ráken. Met een mooi verhaal. Met een goed verhaal. Met een verrassend en eigen verhaal.
Waar ik niet zo goed in ben:
😬 Onzin verkopen
😏 Mensen dingen door de strot douwen die ze gewoon niet willen en ook niet moeten willen
🥹 Ik ben niet heel erg tactvol, als ik iets niet snap of raar vind zeg ik dit.
😳 Jubelende verhalen ophangen, terwijl je weet dat er ook ongemak is: i love real deal stories, baby.
Voor wie ik werk:
Voor organisaties met een hart. Je wil wel wat minder saai en corporate communiceren, maar je weet niet hoe. Maar, je wil het wel echt. Dat is een voorwaarde.
Anderen over mij:
‘Heerlijk geschreven.’
‘Jij schrijft echt briljant.’ – Veronique
‘Johan helpt me te stoppen met de bulshit’
‘Samenwerken met Johan betekent voor mij en voor de mensen waarmee we werken plezier, professionaliteit en kwaliteit. Zo ontstaat er ruimte voor zowel diepgang als humor met prachtige resultaten.’ – Sylvia
Ik wil graag een langere tijd met een organisatie samenwerken. Ik kan de huidige medewerkers communicatie trainen en dus alle stukjes schrijver. Zwaar inhoudelijke stukken liggen me minder goed. Ik ben 3 á 4 dagen beschikbaar.
En dan nu over die humor: ik heb het over dat ene kleine grapje in een verder serieus presentatie. Of dat ene zinnetje in een nieuwe introductie van een collega waardoor alles plots licht wordt. Aanraakbaar. En dus fijn om te lezen. Plots is daar dat contact. Dat doet humor.
NB. Ik ben geen typische interne communicatie medewerker. Ik denk anders, gelukkig maar. Atijd vanuit jouw doel: mensen meer met elkaar verbinden en zorgen dat je organisatie heel erg fijn is om te werken. Ha! Ik heb jaren in organisaties en met teams gewerkt. En met een achtergrond als therapeut én cabaretier weet ik wat mensen bezighoudt, hoe je contact maakt en hoe je dingen onweerstaanbaar vertelt.
Zodat mensen aan je lippen hangen, of minstens geneigd zijn om wél te luisteren en te lezen.
Direct even contact? Stuur me een e-mail en dan plannen we even een telefonische kennismaking!