Opvallend, origineel en eigen overkomen op LinkedIn valt nog niet mee. Dat het wel – zeker voor jou als creatieve ondernemer – superbelangrijk is hoef ik vast niet uit te leggen.

Ik zit elke dag wel een half uurtje op LinkedIn en het is een prachtplatform omdat je fijn mensen kunt ontmoeten, ook mensen die graag willen geholpen worden met in mijn geval origineel en eigen zichtbaar zijn. Op website en dus op LinkedIn.

Maar er valt ook zoveel te ergeren. Heerlijk.

A ergernis a day keeps the doctor away. Ontdek hier onder mijn favoriete ergernissen. De eerste 7 die je leest dat is versie 2022 en daaronder zie je de aanvulling van 2023.  Ook lees je wat anderen, mede-LinkedInners dus, ergerlijk vinden.

Go!

Ergernis nummer 1: Hashtag let’s connect.

Er is een groep mensen die net iets te vaak roept: Hashtag Let’s connect.

Ben ik de enige of vind jij het ook ruiken naar SBS, Muziekfeest Op Het Plein en De Telegraaf?
Let’s connect? Doe wat je niet laten kan, maar sla mij over.

Ergernis 2: De gedichten die geen gedichten zijn.

nu •

Waar ik
zeg maar een soort van
niet heel erg
fan

van ben.

Vlekjes

van in mijn nek krijg.

Zijn die updates

Die dan zo in strofen geschreven worden,
terwijl ze

van alles en nog wat zijn, maar geen gedicht.

Geen.

Gedicht.

Dat zijn ze niet.

En ze worden heus niet.

Plots.

Zomaar.

Onverwacht.

Je zag het niet aankomen

Interessanter door ze als een gedicht

ja, zeg maar

diepe poëzie zo

op te schrijven.

Brengt me op een
tip.
Een tip die mij altijd vreugde
geeft (meer witregels doet het nog literairderder aan)

De HEMA koffie bonen, die paarse.

Lekker. Echt.

Wat geef jij de voorkeur?
En als je dan koffie drinkt
besef dan verdorie wel dat je niet ineens Rutger Kopland bent, ook al doe je creatief met
typografie.

Bedankt
voor
je
aandacht.

Ergernis nummer 3: vergezochte functienamen of titels.

‘Hé daadkrachtige mooimaker.’

Ik verzin dit niet, hè?

Die verdient natuurlijk de Kromme Tenen Award van dit kwartaal.

Zouden er mensen zijn die zich hierin herkennen? Die denken: oh, ja, dat ben ik. Een daadkrachtige mooimaker.

En zouden ze zich dan zo voorstellen, bij de cursus ‘Ademwerk’?

Ook in kopregels zie je dit soort vergezochte ‘titels’.

Collega’s van mij noemen zich woordgoochelaars en iemand die zich bemoeit met de financiën in bedrijven bedrijfsreanimator.

Beter van niet, joh

LinkedIn-ergernis 4: Link in de comment!

Het is een mythe dat je daar meer mensen mee bereikt. Sommigen zullen nu zeggen ‘Ja, maar ik heb dat getest!’

Onder vijf van je laatste posts? Sterk onderzoek! Not.

En wie zegt dat die ene post met de link in de comment niet gewoon veeeeeel leukerderder was om te lezen? Of algemener, herkenbaarder voor een groter publiek maar voor jouw business niet per se relevanter?

Iemand die ik tegenkwam zei:

‘Het is super onvriendelijk voor de gebruiker, want je moet tussen 30 andere comments gaan zoeken naar die vermaledijde link en daarbij, al zou het ooit gewerkt hebben, dan heeft LinkedIn inmiddels allang door dat de gebruikers een omweg hebben gevonden.’

Mijn tip: stop met denken dat je het algoritme op z’n staart kan trappen en ga gewoon heel leuke, zinvolle en grappige posts de wereld in sturen.

LinkedIn-ergernis 5: het woord verbinder.

‘Ik ben een verbinder.’

Of

‘Ik ben een echte verbinder.’

Moet jij weten, maar val mij er niet mee lastig.

Stel dat ik jou op een feestje tegenkom en ik zeg: ‘Hi, ik ben Johan en ik scheid altijd mijn afval.’

Of: ‘Hallo, aangenaam kennis te maken, ik scheid mijn afval en ik ben heel erg voor inclusiviteit.’

Ja? Dat is dus heel goed, maar echt heel goed, maar ook heel stom om meteen te zeggen.

Dat is dus het probleem. Je bent een verbinder en je zégt het.

Laat het gewoon blijken.

LinkedIn-ergernis 6: een uitnodiging op LinkedIn zónder een persoonlijke boodschap.

Dus jij wil met mij linken en dan stuur je er niet even een berichtje bij? En dan? Wat moet ik doen?
Sinds anderhalf jaar krijgt iedereen die mij wil toevoegen en daar geen persoonlijk berichtje bij doet deze video:

 

LinkedIn-ergernis 7: de gekunstelde vraag aan ‘t eind van een update.

Mijn absolute favoriet onder de ergernissen is de nogal gekunstelde vraag aan ‘t eind van een update. De vraag die gesteld wordt om interactie te genereren.

Ik geloof er geen reet van. Dat jij dat echt wil weten.

‘Wat is jouw ochtendritueel?’

‘Wat is jouw manier om te ontspannen?’ (en dan al die flauwe antwoorden, (met een kop thee en de kat op de bank) nooit iemand die zegt: ‘Neuken. Ik vind neuken een heel fijne manier om te ontspannen.’)

‘Geef jij wel eens een comment op een interessante post?’

‘Wat heb jij liever? Nul klanten of best wel veel klanten? Benieuwd!’

De tenen krommen zich hier, seriously.

Niet meer doen. Ben niet boos, maar teleurgesteld. Ok?

Goed. Tot slot, ik ben benieuwd:

Een Indiase curry of toch liever een fietstocht door Limburg?

Laat me weten hieronder in de comments!

 

EXTRA, Ergernissen van de collega LinkedInners.

En wat vinden anderen irritant?

In de vele reacties vorig jaar en ook dit jaar kwam eentje naar voren:

‘Ik heb een training mogen geven.’ Het woordje ‘mogen’ daar gaat het even om. ‘Gisteren heb ik een dag voor ouderen mogen begeleiden’ Mogen? Hoezo mocht je dat? Je bent ingehuurd, er voor betaald. Zij mochten jou ontvangen! Draai het om.

Deze niet zo geloofwaardige bescheidenheid staat op nummer 1 samen met het constant delen van successen, certificaten, met bossen bloemen. Of zoals iemand in de comments zei: ‘mensen die een presentatie gaven in een vergaderzaal met maar liefst vijf collega’s en doen alsof ze de keynote speaker in het voorprogramma van Barack Obama waren.’ 😂

 

Ergernis 8

 

Mijn eigen ergernis die er in 2023 bij gekomen is, is deze:

Het veel te ver gezochte dwarsverband naar de eigen expertise.

Komt-ie:

‘Ik liep in de HEMA en stond even te kijken bij de extra lange diner kaarsen. De knalroze leek me mooi, maar ook de knalgele trok mijn aandacht.

Dit deed me denken aan ondernemen. Ondernemen heeft ook te maken met kleurrijk durven zijn.’

Ja, daaaag! Kom op!

Zeker slim dat je je wil presenteren rond een aantal thema’s. Maar het hoeft niet ALTIJD te gaan over die thema’s (op een feestje praat je ook niet alleen over je werk, maar ook over wat je een toffe film vindt bijvoorbeeld en dat maakt ook connectie!). En probeer die persoonlijke ervaringen wel serieus wat beter te verweven met je punt, het komt nu wel heel gekunsteld over.

 

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Comment *
Name *
Email *
Website


Geen zorgen; ik vind spam ook niet zo fijn. Jouw gegevens deel ik niet. Mag ook niet. Zo. Duidelijk.

Veel gelezen blogs:

Hier tekst.