Met frisse tegenzin spendeer ik een uurtje of 5 per week op LinkedIn. Maak er voor ‘t gemak 6 uur van. Of 7.
Ik probeer mensen er zo nu en dan wat bij te brengen over het schrijven van lekkere teksten. Ik doe een poging om de ‘Je moet positief denken’ tijdgeest wat te relativeren.
Ik ontmoet er zo nu en dan leuke mensen, waar ik dan mee samenwerk, of een kop koffie mee doe en ik erger me ook regelmatig. Heerlijk.
A ergernis a day keeps the doctor away.
Tijd dus voor mijn 7 favoriete LinkedIn-ergernissen.
Ergernis nummer 1: Hashtag let’s connect.
Er is een groep mensen die net iets te vaak roept: Hashtag Let’s connect.
Ben ik de enige of vind jij het ook ruiken naar SBS, Muziekfeest Op Het Plein en De Telegraaf?
Let’s connect? Doe wat je niet laten kan, maar sla mij over.
Ergernis 2: De gedichten die geen gedichten zijn.
Waar ik
zeg maar een soort van
niet heel erg
fan
van ben.
Vlekjes
van in mijn nek krijg.
Zijn die updates
Die gaan over jezelf tegen
komen.
Of een of andere misstand.
En dat ze dan zo in strofen geschreven worden,
terwijl ze
op zich
niet veel meer diepgang hebben dan
een boodschappenlijstje.
In elk geval heus nie ineens interessanter zijn
dan als je t gewoon opschrijft.
Brengt me op een
tip.
Een tip die mij altijd vreugde
geeft (meer witregels doet het nog literairderder aan)
De Perla espressomaling bij de AH is mijn
favoriet. Die groene. Is sterkte 6
geloof ik.
Wat geef jij de voorkeur?
En als je dan koffie drinkt
besef dan verdorie wel dat je niet ineens Rutger Kopland bent, ook al doe je creatief met
typografie.
Bedankt
voor
je
aandacht.
Ergernis nummer 3: vergezochte functienamen of titels.
‘Hé daadkrachtige mooimaker.’
Ik verzin dit niet, hè?
Die verdient natuurlijk de Kromme Tenen Award van deze week.
Zouden er mensen zijn die zich hierin herkennen? Die denken: oh, ja, dat ben ik. Een daadkrachtige mooimaker.
En zouden ze zich dan zo voorstellen, bij de cursus ‘Ademwerk’?
Ook in kopregels zie je dit soort vergezochte ‘titels’.
Collega’s van mij noemen zich woordgoochelaars en iemand die zich bemoeit met de financiën in bedrijven bedrijfsreanimator.
Beter van niet, joh
LinkedIn-ergernis 4: Link in de comment
Het is een mythe dat je daar meer mensen mee bereikt. Sommigen zullen nu zeggen ‘Ja, maar ik heb dat getest!’
Onder 5 van je laatste posts? Sterk onderzoek! Not.
En wie zegt dat die ene post met de link in de comment niet gewoon veeeeeel leukerderder was om te lezen? Of algemener, herkenbaarder voor een groter publiek maar voor jouw business niet per se relevanter?
Iemand die ik tegenkwam zei:
‘Het is super onvriendelijk voor de gebruiker, want je moet tussen 30 andere comments gaan zoeken naar die vermaledijde link en daarbij, al zou het ooit gewerkt hebben, dan heeft LinkedIn inmiddels allang door dat de gebruikers een omweg hebben gevonden.’
Mijn tip: stop met denken dat je het algoritme op z’n staart kan trappen en ga gewoon heel leuke, zinvolle en grappige posts de wereld in sturen.
LinkedIn-ergernis 5: het woord verbinder.
‘Ik ben een verbinder.’
Of
‘Ik ben een echte verbinder.’
Moet jij weten, maar val mij er niet mee lastig.
Stel dat ik jou op een feestje tegenkom en ik zeg: ‘Hi, ik ben Johan en ik scheid altijd mijn afval.’
Of: ‘Hallo, aangenaam kennis te maken, ik scheid mijn afval en ik ben heel erg voor inclusiviteit.’
Ja? Dat is dus heel goed, maar echt heel goed, maar ook heel stom om meteen te zeggen.
Dat is dus het probleem. Je bent een verbinder en je zégt het.
Zeg je ook dat ‘je heel positief in ‘t leven staat?’
Neeee, doe niet! Niet zeggen, laat het gewoon blijken.
LinkedIn-ergernis 6: een uitnodiging op LinkedIn zónder een persoonlijke boodschap.
Dus jij wil met mij linken en dan stuur je er niet even een berichtje bij? En dan? Wat moet ik doen?
Sinds anderhalf jaar krijgt iedereen die mij wil toevoegen en daar geen persoonlijk berichtje bij doet deze video:
LinkedIn-ergernis 7: de gekunstelde vraag aan ‘t eind van een update.
Mijn absolute favoriet onder de ergernissen is de nogal gekunstelde vraag aan ‘t eind van een update. De vraag die gesteld wordt om interactie te genereren.
Ik geloof er geen reet van. Dat jij dat echt wil weten.
‘Wat is jouw ochtendritueel?’
‘Wat is jouw manier om te ontspannen?’ (en dan al die flauwe antwoorden, (met een kop thee en de kat op de bank) nooit iemand die zegt: ‘Neuken. Ik vind neuken een heel fijne manier om te ontspannen.’)
‘Geef jij wel eens een comment op een interessante post?’
‘Wat heb jij liever? Nul klanten of best wel veel klanten? Benieuwd!’
De tenen krommen zich hier, seriously.
Niet meer doen. Ben niet boos, maar teleurgesteld. Ok?
Goed. Tot slot, ik ben benieuwd:
Een Indiase curry of toch liever een fietstocht door Limburg?
Laat me weten hieronder in de comments!
Ik ben Johan en help creatieve ondernemers die geloven in een lekkere en eigenzinnige stijl in al hun online communicatie.
Ik richt me op jou als je echt f*cking goed wil worden in heerlijk schrijven, met flair, met eigenheid, overtuigend en to the point.
Ik richt me op jou als je je merk bént, grappig, geniaal en gevoelig en 100% zweefvrij. Je chakra’s mag je thuis laten.
Ik beloof je lekkere stukkies waardoor je steeds zekerder wordt in lekkerder teksten schrijven. (en als ‘t nodig is, help ik je even concreet)
Word Lid van Club Lekkere Teksten.