Bezig met je webteksten? Je wil vast net als andere trainers dat ze én professioneel zijn en persoonlijk. Hoe goed de trainer die ik tref ook is: iedereen is altijd een beetje nerveus. Zien mensen wel dat ik echt goed ben? Is het wel helder dat ik echt veel ervaring heb? En dat mijn diensten supergoed zijn?

En aan de andere kant tref ik al die trainers met de verzuchting: het moet echt niet zo boring, man, als ik soms collega’s zie: sssssaai.

In onderstaande post geef ik je een paar voorbeelden van teksten die wat mij betreft een stuk overtuigender kunnen, waardoor de lezer graag door wil lezen, waardoor je de lezer raakt en de aandacht pakt!

nb. ik heb opmaak en namen van ondernemers veranderd. 

 

VOORBEELD: TEAMCOACHING

Klassieke keuze die hier wordt gemaakt: de ondernemer begint op de homepage over zichzelf. Voelt logisch, maar veel beter schrijf je in de eerste zinnen over de problemen van je klanten.

Je wil dat mensen denken en voelen: ‘Ja! Jeetje, ja, herkenbaar. Ja, dit gaat over mij, mijn team, mijn leven, mijn huwelijk.’

De eerste zin: ‘Ondersteunt je in je wens om je team te ontwikkelen.’ Ingewikkelde zin! Vaag. Wat wordt hier gedaan? Als je iemand ondersteunt in een wens kan het ook zijn dat je dan dus koffie of taart haalt. Kan diegene even nadenken over zijn wens.

Flauw? Nee, dit gebeurt er als je niet SPOT ON helder bent in wat je zegt. Dan gaan mensen hun eigen beelden maken terwijl jij iets wil vertellen. Jij wil duidelijk maken welke dienst je exact levert. En je doet niets met koffie en taart.

Een overtuigende tekst die prikkelt en fijn is om te lezen serveert glasheldere beelden.

Vervolgens wordt er in gegaan op het hoe van de ondersteuning. En daar gaat deze ondernemer te snel naar de details. Alsof je op een netwerkbijeenkomst nog nauwelijks even echt contact hebt gemaakt, snap je?

Er wordt meteen al een hele visie gedeeld. Nogmaals, neem mensen eerst even mee in de problemen die zij hebben, dán voelen ze herkenning en daarna kun je door naar wie jij bent en wat en hoe je oplost.

BIJVOORBEELD:

Meijer teamcoaching helpt jou om een team te ontwikkelen dat beter presteert:

  • Je haalt de targets een stuk makkelijker. 
  • Minder onderling gedoe en het is fijn om bij jouw bedrijf te werken. 
  • Je mensen houden zich aan de afspraken (ze doen zelfs meer dan afgesproken, helemaal uit zichzelf!).
  • Bij tegenslag blijft iedereen kalm en zoekt iedereen naar een concrete oplossing, zonder verwijten. 

Nog beter:

Heb jij een team en draait het niet? Zijn je mensen allemaal goed en professioneel, maar is er veel misverstand, wordt er gezucht en geroddeld? 

DISCLAIMER: ik verzin deze voorbeelden even zo, zonder dat ik exact weet hoe het is en loopt en gaat in de teams. Als ik met klanten werk vraag ik ze: Wat zeggen jouw klanten letterlijk over de problemen? Welke woorden kiezen ze?

Als ik dit herken, wil ik als leidinggevende graag doorlezen.

Persoonlijke versteviging?

 

Jij begrijpt vast ongeveer wat hier bedoeld wordt. ‘Persoonlijke versteviging.’ En als ik nu tien mensen vraag wat er bedoeld wordt dan geven al die mensen een antwoord wat ongeveer klopt.

Het probleem? Het woordje ongeveer! Je wil dat mensen exact begrijpen wat je bedoelt. Nogmaals: hoe concreter hoe beter, helderheid is herkenbaarheid. Dit is het fundament van goede teksten. En dan raak je de lezer in z’n hart.

Nog twee van dit soort zinnen en mensen klikken je website weg.

Dit is al helderder:

Het succes van een project staat of valt bij de mensen. Doet iedereen maar wat? Is er elke dag verbazing over weer een heel raar misverstand? ‘Maar ik had gisteren gezegd dat het voor 16.00 klaar moest zijn! En jij zei ‘ja!” Is er spanning, zie je het aan de gezichten van de medewerkers?’ Worden deadlines niet gehaald, moet je moeilijke telefoontjes met klanten voeren? 

Mensen moeten de beschrijving van de problemen en uitdagingen voor zich zien. Dat beeldende dat zorgt voor die emotionele betrokkenheid, dat beeldende zorgt voor 100% herkenbaar. En… zoals ik in de videotraining Knetter Lekker Leren Schrijven ook uitleg: door superspecifiek en beeldend te zijn, raak je ook de lachspieren vaak. Mensen slaan de hand voor de mond en zeggen: ‘Oh, ja, ja, dat herken ik wel heel erg. My god.’

 

‘Regievoerders?’

Ik kan me niet voorstellen dat dat woord raakt. Ik zou iets schrijven als

Verzuim is een groot probleem en veel leidinggevenden vinden het ingewikkeld om er op een goede manier mee om te gaan. Hoe direct ben je in een gesprek? Wat doe je, wat zeg je, als je eigenlijk zeker weet dat de medewerker niet echt ziek is? Durf je te confronteren? Hoe doe je dat?’ 

Als trainingsacteur heb ik veel van dit soort trainingen gedaan en ik weet toevallig dat het superlastig is om te zeggen: ‘Maarten, ik vind het wel heel toevallig dat je steeds op maandag ziek bent, maar zeg me als ik er naast zit. Vertel. Wat is er aan de hand?’

Bijvoorbeeld. Aan die herkenbaarheid wil je raken in je tekst.

Recruitmentbureau

Dit is een tekst van een recruitmentbureau en dit bureau start de webteksten ook met een introductie over henzelf.

Ik veranderde het zo:

 

OVER MIJ PAGINA.

Deze pagina vind ik zelf het leukst om te herschrijven, want hier kun je het ijs breken en laat dat nu mijn favoriete bezigheid zijn. En wat hierboven staat, staat bol van de nietszeggende clichés. Dat pakt niet, daar verleid je geen mensen mee.

 

Met zo’n tekstje hoef je fijn niet te ZEGGEN dat je grappig bent, maar laat je het zien. Je geeft een beeld van de humor en leuke sfeer die bij jullie op kantoor is. En met zo’n tekstje laat je ook zien: hallo, wij nemen onszelf niet té serieus.

 

En? Hoe vol is je bingokaart? Herken je veel van de punten die ik noem?

Je kunt zonder commercieel te zijn meer klanten aantrekken via je website. Met jouw eigenzinnige stem, je eigenheid en ook nog professioneel. Hier lees je hoe ik je daarbij help, de kennismakingssessie annex Supercopy Quick Fix.

 

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Comment *
Name *
Email *
Website


Geen zorgen; ik vind spam ook niet zo fijn. Jouw gegevens deel ik niet. Mag ook niet. Zo. Duidelijk.

Veel gelezen blogs:

Hier tekst.