Dilemma.

Ik las laatst iets over het omgaan met een dilemma dat ik zo cool vond, ik ga het meteen met je delen. Het is een stap die ik oversla als er een dilemma is, niet bewust trouwens, maar zo gaat het. Ok, ik zal het anders zeggen: het is een stap die iedereen die ik ken overslaat. Jij ook? Laat me weten.

Ik heb het over een dilemma waar je nerveus van wordt, hè? Niet: zal ik vanavond bietjes eten terwijl ik totaal geen zin heb in bietjes en wel zin heb in een moddervette pizza salami? Nee, een dilemma waar je echt onrustig van wordt.

Wat een heel belangrijke stap is bij het omgaan met een dilemma die ik vaak oversla is deze: erkennen dat dit een flink dilemma is en erkennen dat het dus echt superongemakkelijk voelt.

En dat dan dus verdragen.

Ik laat hier een betekenisvolle stilte vallen.

Dit is een tip van jewelste toch? In plaats van door jakkeren, nog meer brainstormen, ‘s nachts piekeren, een biertje open trekken, chips eten, 36 vrienden bellen, nog eens een blog lezen over dit soort dilemma’s en helemaal doldraaien dus, kun je ook:
de onzekerheid verdragen.

Goed is ie toch? Verdragen dat je het niet weet, dat je er zenuwachtig van wordt en dat het niet meteen opgelost moet worden!

Een dilemma dat je misschien hebt is:

‘Ik zou wel een veel lossere en persoonlijke stijl willen op mijn website en in mails (iemand zei me laatst ‘Ja, maar ik bén helemaal niet keurig, dus dat vind ik geen compliment over mijn website.’), maar ik vind het doodeng, want straks vinden mensen het stom of raar.’

Herkenbaar toch? Ik heb nu acht ondernemers geinterviewd over webteksten schrijven en iedereen vindt het spannend, ook het zichtbaar zijn op LinkedIn. Eentje zei het heel poëtisch, eeh, even denken, oh ja. ‘Ik vond het super*** om te doen.’

Moooooi. Echt iets voor in grote krulletters op een poster met een ondergaande zon. Geef maar toe. Ja, toch?

Het dilemma: ik wil mezelf zijn, ik wil los van die conventie dat je op een bepaalde manier moet schrijven en gedragen als ‘ondernemer’, maar ik wil geen mensen afschrikken.

Nadat je dus hebt verdragen dat dit ongemakkelijk voelt (je kunt het!) heb ik nog een richting om op te denken:

You’d rather be hated for what you are, then to be loved for what you are not.’

Je hebt geen controle over wat mensen denken van jou. Echt niet. Door jezelf in te houden ga je op z’n allerbeste niet de goede mensen aantrekken. Maar op z’n slechts snapt niemand wat je bedoelt. Die angst – mensen moeten wel denken dat ik professioneel ben – zorgt voor wollige teksten met ingewikkelde woorden.

Helpt dit?

Speciaal voor als je nu bezig bent met het dilemma ‘Zal ik investeren in het laten herschrijven van webteksten en aan de slag met mijn zichtbaarheid’ heb ik nog deze gids voor je. 

Je weet al even dat je webteksten echt niet meer kunnen, ze werken niet en ze vertellen helemaal niet jouw verhaal meer.

Die móeten beter. Anders. Opvallend. Jaren kwam de omzet uit je netwerk. Via via. En nu weet je: het moet ook online gebeuren, zoveel mensen weten niet van mij, ook via LinkedIn horen de mensen niet van me. En je weet ook: alleen ga ik dit niet fixen, dat heb ik nu wel voldoende geprobeerd. (waarbij je steeds het dilemma had: ga ik enorm veel chips kanen of een middag Netflixen om te ontspannen van die kutwebteksten die niet lukken)

Had je mijn Onweerstaanbaar Onderscheidend Half Jaar Traject gezien? Investering is 5000 euro.

Dilemma. Serieus geld.

Los van dat je dus erkent dat het een dilemma is, ga ik je wat gedachten geven die je helpen bij het nemen van een besluit. Een perfect besluit! Oh, nee, tada: dat bestaat dus niet. Iedereen die je garandeert dat je de investering 20X terug verdient kletst uit z’n nek.

Maar dus: is het een goed idee om dat Half Traject te gaan doen? Afgezien dat het gierend leuk wordt en leerzaam en spannend?

Ja, als je:

  • weet je dat je webteksten nu echt niet sterk zijn. Je hebt er al jaren niets aan gedaan, het was niet nodig, ze zijn verouderd en je vindt ze zelf suf.

  • de investering kunt veroorloven en daarnaast nog fijn kan doorleven? (doe dit niet op je creditcard, ok?)

  • veel zin hebt om je veel vrijer en zekerder te voelen in het schrijven van teksten zodat je die vrijheid de komende jaren kan gebruiken? (die garantie kan ik je geven als we gaan werken: je krijgt heel veel zin in schrijven!)

  • veel meer jezelf wil zijn met al je grappigheid en eigenheid en zo je publiek wil veroveren

Als je dit allemaal met ja hebt geantwoord is samenwerken een goed idee, want ik werk alleen met mensen die al bewezen diensten hebben die werken. Lees: je zet er al meer dan een jaar prima mee om, via het netwerk dat je hebt. Je dienst is goed en mensen betalen er met liefde goed geld voor. Dat er niet veel aanvragen via je website binnenkomen ligt dus echt aan hoe jij je verhaal daar nu vertelt. (anders moet je marketingexpert vragen)

Meld je aan bij Club Lekkere Teksten Exclusief Voor Creatieve Ondernemers. Ontvang meteen GRATIS de PDF met 23 heerlijke contentideeen voor LinkedIN (en meer!)

Vink onderstaand vakje aan. Daarmee geef je me volgens de nieuwe privacyregels toestemming om je te mailen.

Je kunt je op elk moment afmelden door te klikken op de link in de voettekst van de e-mails. Voor informatie over ’t privacybeleid, bezoek de website.

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Comment *
Name *
Email *
Website


Geen zorgen; ik vind spam ook niet zo fijn. Jouw gegevens deel ik niet. Mag ook niet. Zo. Duidelijk.

Veel gelezen blogs:

Hier tekst.