Tijdelijk aanbod: snel die ene tekst pakkend, persoonlijk en professioneel? Boek deze maand de Supercopy Quickfix. Zie alle details hier
Dit stuk schreef ik voor Frankwatching.

Nu bezig met je website? Of ben je tekstschrijver en schrijf je vaak websites? Hieronder zie je de tien grootste clichés.

Waarom je die liever wil vermijden? Omdat ze saai zijn, jij wil niet saai zijn. En ook wel: je verrast de lezer niet! Zo jammer. Ze vallen misschien wel in slaap.

Goed, vooruit. De tien clichés:

Overtuigende teksten schrijven: vermijd deze 10 clichés op je website. 

Next Level.
Je ziet het op zoveel websites.

Wil jij next level gaan in je marketing?

Wil jij met je team next level gaan?

Het is een holle frase. Het zegt niets. Maak het concreet, wat betekent next level, wat bedoel je in dat specifieke geval?

Ik zet mensen in hun kracht.

Deze zin wordt op een miljoen websites gebruikt. Dat is een probleem dus, maar ook is het geen concrete zin. Wat is het precies? Iemand in z’n kracht zetten? Ik stel voor: geef drie concrete voorbeelden hiervan – en dan echt concreet, filmisch concreet – en mensen zullen denken: hoe wéét deze persoon dit?! Dát is een mega stap – next level! – in indruk maken als expert. Alsof je gedachten kan lezen, snap je?

Wij bieden maatwerk.
Zeg liever wat je concréét doet. Durf te kiezen. Als jij met jouw bedrijf drie specifieke problemen oplost en je hebt daar een gezond aantal klanten voor dan is het genoeg toch? Ik bedoel: durf te kiezen met een helder aanbod, mensen snappen wel dat er op hun verzoek iets aangepast kan worden.

Over mij pagina clichés.
De over mij-pagina’s staan vol met clichés. Waarschijnlijk omdat je het gevoel bekruipt ‘Help wat moet ik dan schrijven?’ Dat is geen gevoel, maar een gedachte, maar je snapt wat ik bedoel.

‘Ik ben resultaatgericht.’

Right. Dat is iedereen, toch? Zou gek zijn als er staat: ‘Ik rommel maar wat aan en als we aan ‘t eind van de dag wat resultaat halen: op zich leuk! Maar een pilsje rond half vier is nog beter.’ En tegelijkertijd zou je het bijna doen. Mensen snappen helemaal dat je een grap maakt en iedereen is wakker. En daarna zeggen hoe je helpt.

‘Ik ben een echte doorpakker.’

Ga ik vanuit. Dat hoeft je niet te vertellen. Je kunt het wel laten zien, door een voorbeeld te geven van deze kwaliteit.

Nog een cliché: ‘Ik ben sinds 2002 ondernemer en sinds oktober 2011 ben ik de eigenaar van Kever financieel advies. In de vroege lente van 2015 ben ik samen gegaan met mijn compagnon Erik. Sinds 2021 zijn we met tien consultants.’

Ik had beloofd dat ik vol empathie zou blijven, maar ik moet ook eerlijk zijn: ik heb wel eens de neiging om te mailen met de vraag:

‘Welke oktober precies? Vijf oktober? Of zestien? Vind ik veel uitmaken voor een samenwerking! En wanneer is jullie vrijdagmiddagborrel? Op donderdag? En hoe lang duurt die? Nou, zeg dan!’

WTF. Nee, dus. Al die jaartallen, laat ze weg.

Oh en een cliché van een collega tekstschrijver:

‘Als kind al schreef ik verhalen in een groen schriftje. Altijd was ik aan het fantaseren. Daar heb ik nu mijn werk van gemaakt.’ Cliché en dat beeld van het groene schriftje krijg ik niet meer uit mijn hoofd. Je wordt er niet meteen die professional door.

Homepage cliché:

‘Welkom op deze website.’

De leuke Laura Belgray schreef eens: iedereen weet dat-ie welkom is en ook iedereen weet dat hij of zij op een website is. De zin kan echt weg.

Mijn tip: begin gewoon met een heel specifiek probleem te benoemen en je hebt de aandacht van je klant.

Heb je een vraag, bel gerust!’

Het laatste cliché.

Ik ben nog steeds de meest empathische persoon die je ooit ontmoet heb in dit stuk, maar toch een vraagje, niet kritisch bedoeld enzo: Denk je echt dat mensen gerust gesteld moeten worden? Dat ze denken: oh, jeee… straks worden ze woest dat we bellen voor een kennismaking. Maar ik lees dat het echt mag. Hans, het staat er: we mogen ‘gerust bellen’. Durf jij?’
Nee, toch? Dus, de zin ‘Heb je een vraag, bel gerust’ kan weg.

En hoe dan wel, als je wil dat mensen contact opnemen? Ik ga het niet spellen voor je, dus mijn vraag is: hoe zou je het zelf zeggen? Welke woorden zou jij kiezen? Hoe vertel je mensen dat ze bij een vraag mogen bellen of mailen? We zijn in de websitetekstenclichés vooral heel erg afgedwaald van hoe we zelf praten, gewoon in het echt. Dus dat is mijn vraag: hoe zou je het zelf zeggen?

Dit waren de clichés die je mag deleten om jouw website resultaatgericht te maken, jou in je kracht te zetten als next level ondernemer en go to expert.

En de tip die eigenlijk voor elk cliché gaat: maak het specifiek en concreet. Dan maar twee zinnen langer.

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Comment *
Name *
Email *
Website


Geen zorgen; ik vind spam ook niet zo fijn. Jouw gegevens deel ik niet. Mag ook niet. Zo. Duidelijk.

Veel gelezen blogs:

Hier tekst.