Beste marketingmanager, eigenaar en directeur,
Stel. Jij hebt morgen een date. Je hebt er zin in, want oh, my god: dat ziet er aangenaam prettig uit op de datingapp. En geinige interactie ook. Goed geregeld.
En stel… wij spreken elkaar daarover vandaag, in een café. Je vertelt opgetogen over die date, morgenavond. Je neemt tevreden een slokje van je koffie.
En stel… komt ie: ik vertel jou bloedserieus en plechtig:
‘Je moet wel humor gebruiken, niet vergeten. Wel humor gebruiken tijdens je date. Maak een grapje, zo links en rechts.’
Wat zou je dan zeggen? Wat zou je dan denken?
Zou je dan zeggen: ‘Bedankt voor de tip… maar ik ben niet gek, ofzo, ja? Wat denk je nou, gast? Ga je mij nu serieus… Holy fock. NATUURLIJK zorg ik dat het leuk wordt. Dat we plezier maken.’
Ik denk dat jij dat zou zeggen. En terecht.
Het goede nieuws: Ik ga je niet vertellen dat je humor moet gebruiken in je date morgenavond.
Want jij bent slim. Je bent van jezelf gezellig. Ja, tuurlijk ook gespannen, soms een beetje. Ongemakkelijk. Wie niet.
Zou het nu net zo lelijk zijn dat ik jou als marketing manager of directeur van een sympathiek bedrijf of winkel ga uitleggen dat je wel humor moet gebruiken in je communicatie? Bijvoorbeeld als je een nieuwe dienst onder de aandacht brengt of als je je nieuwe collega introduceert aan de Ganse Wereld? Of als je een verhuizing aankondigt? Op social media aanwezig bent?
Zou dat ook lelijk zijn? En als ik je ook nog ga zeggen waarom humor een goed idee is?
Ik vind van wel. Ik vind dat zo ontzettend lelijk. Ik vind dat een vorm van anti-humor. ‘Drie redenen waarom je humor moet gebruiken in je communicatie!’ Terecht als jij zou zeggen: Ja, yo, ik ben niet achterlijk!
Ik heb het wel gedaan, ooit, foutje, met mijn oprechte excuses.
Maar ik ga het niet meer uitleggen. Want jij bent leuk en slim en van jezelf gezellig.
En toch snap ik wel – er huist een empatisch egeltje in mij, direct naast de senior communicatie- en contentspecialist – dat je de humor in je communicatie spannend vindt.
Ik snap dat je afvraagt of het bij je organisatie past. Of was je al een stap verder? Heb je gisteren besloten met je team ‘dat het wel een beetje als Coolblue mag’?
Hoe dan ook. Ik laat je graag zien hoe humor er wat mij betreft uitziet in content- en communicatie en ook welke resultaten ik er mee haalde. 50.000 bezoekers op mijn website. Wat zou dat voor jouw bedrijf betekenen?
De Allerleukste Stukjes van de afgelopen vijf jaar.
Stukjes die ik trots vertel aan mijn date, morgenavond. Stukjes waar ik nog steeds zelf zo’n gierend plezier van heb.
Ik maakte die stukjes niet om ‘meer conversie’ te krijgen. En het zorgde wel voor conversie. Ik maakte de stukjes niet om ‘meer zichtbaarheid’ te krijgen. En toch zorgde het voor heel veel zichtbaarheid.
Ik snap heus wel dat dat jouw redenen zijn, ook, jouw redenen zijn.
Maar, de enige echte reden om humor in al je online en off line communicatie en content te doen is omdat je er van houdt, met hart en ziel van houdt. Omdat het gewoon goed voelt. Omdat ik je verdomme niet hoef uit te leggen dat je grapjes moet maken in je date. Morgenavond.
Want weet je, dit wist je al: je hebt zo weinig te zeggen over of je campagne slaagt. Conversie ligt buiten je controle, toch wel. Jammer joh.
In de marketing wordt enorm aan magisch denken gedaan. De strategie wordt stuk gedacht. Er wordt geluld over een ideale klant, over SEO, over een klantreis, over van alles en nog wat. Maar weet je: dit is het enige ware in marketing. ‘Je kunt een paard wel naar de beek leiden, maar ‘m niet laten drinken.’
Met 50.000 bezoekers op mijn website heb ik bewezen dat ik de paarden naar de beek kan leiden. Maar ik doe de stukjes schrijven, de grappen en invalshoeken bedenken, vooral omdat ik er zelf zo gelukkig van word.
Vraag jezelf af wie je wil zijn in je verhaal, als bedrijf, in je communicatie. Dáár heb je invloed op.
En maak je niet druk om dat er dan mensen zijn die dat niet leuk vinden. Daar heb je weinig over te zeggen, ook niet als je zes weken met een strategie bezig gaat en daarmee 18.000 euro verder bent aan een ‘full service marketingbureau’.
Of de date van morgen slaagt heb je niet helemaal in de hand, of je zelf grapjes maakt en op een fijne manier contact maakt, daar heb je wel invloed op.
Check hier Soort van Grappig, de PDF met mijn allerleukste materiaal. Ontdek jij of jij dit een Soort van Grappig vindt.
Je krijgt na de download één mail van mij waarbij ik voorstel om te praten over waar de humor in jouw bedrijf of winkel prima perfect past. Uiteraard vrijblijvend.
Veel plezier met je date morgenavond, de zenuwen horen erbij en download hier Soort van Grappig: Het Beste Van Mij.
No comment yet, add your voice below!