Photo by Jaime Fernández from Pexels

Ik zat te wachten in het eetcafé op de Utrechtsestraat. We hadden om zes uur afgesproken, ik zuchtte nog eens diep, keek op de klok, ik had een droge mond. Het was een minuut voor zes. Zou hij op tijd komen?

Vooges, Utrechtsestraat

Ik bedacht me hoe cool het was dat ik met ‘m had afgesproken. Dat dat gelukt was. Een mailtje, een belletje en het was geregeld. Vorige week had hij afgezegd, toen dacht ik nog dat dat sterallures waren. ‘Bekende mensen hebben natuurlijk hier geen tijd voor, om met mij af te spreken.’

Om vijf over zes was hij er nog niet. Ik bestelde nog een biertje. Ik klapte mijn mobiel open en weer dicht, het was in de tijd dat je nog mobiele telefoons had die je open kon klappen.

En daar, om tien over zes kwam hij binnen. Ik schoof mijn stoel naar achter, flikkerde bijna mijn biertje om, ik liep naar hem toe. ‘Hallo’, zei de kleine man, ‘ik ben Youp van ‘t Hek.’

Ik stamelde mijn naam en dacht: ‘Ja, dat wist ik wel.’

Youp en ik aten die avond in Vooges, op de Utrechtsestraat en tijdens het etentje vroeg ik Youp om een tip, een tip om een goede cabaretier te worden.

En Youp zei: ‘Schrijven, schrijven, dan vind je je toon en ritme. Blijven schrijven.’

Ik moet nog vaak aan de tip denken, heerlijk tip. En een leuke, want schrijven is als waterskiën op de dode zee: heerlijk!! (ik wist geen goede metafoor, hoop dat dit werkt)

De reis van de cabaretier is dezelfde als die van ondernemer

En hoe meer ik in contact ben ondernemers die goeie teksten voor hun business willen, hoe meer ik ontdek: een succesvolle ondernemer worden is eigenlijk dezelfde (hysterische) weg die je gaat als je een goede cabaretier wil worden.

  • Je gaat heel vaak afgewezen worden en daar word je soms tureluurs van
  • Je roept heel vaak allerlei dingen en dan reageert er niemand (het blijft stil in de zaal)
  • Je probeert en probeert en zoekt en zoekt naar het goede verhaal en het blijkt soms een raadsel waarom iets niet werkt. (en ook waarom iets wel werkt, blijken de mensen een post ineens massaal te liken)

En… je moet enorme doorzetter zijn, en creatief, een dikke huid hebben en…

Je eigen stijl durven vinden. En: technisch de zaak op orde hebben.

Dat is ook mijn tip aan jou, als jij te gekke teksten op je site willen die jou en unieke cabaret… eeh ondernemer maken.

‘Schrijven, schrijven, blijven schrijven. Dan vind je je toon en stijl.’ En technisch de zaak op orde hebben.

Wat ik bedoel met die techniek?

  • Exact weten hoe de structuur is van een salespage die jouw workshop makkelijk vol laat lopen
  • WEten hoe je een homepage schrijft waardoor je klanten de straat op rennen en roepen: JA! Ik heb gevonden wat ik zocht. Het kost een duit, maar ik geef het graag uit!
  • Snappen (echt snappen) hoe je een wervende tekst schrijft waardoor mensen in actie komen.

Die basis is superbelangrijk. Als cabaretier moet je bijvoorbeeld de techniek kennen van het vertellen van een goed verhaal. En daarnaast werk je jaren aan het vertellen van die verhalen die ook echt bij je kloppen, op een manier waarop mensen zeggen: dat is typsich… *|FNAM|*, heerlijk.

Misschien lig jij op dit moment niet wakker van het niet hebben van een eigen stijl, maar vooral van het niet hebben van klanten. Misschien lig je wakker van de vraag: hoe zorg ik dat mijn workshop vol komt. Dat het niet zo’n gedoe is steeds.

Hoe dan ook: voor al deze redenen: boek vandaag nog de Brand New Website In Een Dag sessie. 

Als je dit voor drie augustus doet (dat is vandaag nog 2,5 week) betaal je maar 495 euro en dan heb je en je een website die klanten aantrekt, die zorgt dat je workshop vol komt,

PS. Hoe lekker zijn jouw webteksten voor jouw ideale klant? Check het in de Checklist voor Lekkere Webteksten, download de checklist direct (en weet hoe je je je teksten direct kan verbeteren) 

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Comment *
Name *
Email *
Website


Geen zorgen; ik vind spam ook niet zo fijn. Jouw gegevens deel ik niet. Mag ook niet. Zo. Duidelijk.

Veel gelezen blogs:

Hier tekst.