Tips over een goede LinkedIn-samenvatting lees je overal.

Maar wat nu als jij als zelfstandig ondernemer niet doorsnee bent, je bent niet standaard.

Je bent gewoon beetje raar, maar wel lekker. Ik bedoel: aantrekkelijk in je gekte. Ik zeg niets over je uiterlijk, hè? Dat is zo 2015.

Maar dus: je voelt je een tikkie ongemakkelijk in de stijve corporate-omgeving. Want je bent niet anders, en ja, ja, dat had ik al gezegd.

Speciaal voor jou heb ik nu deze blog! Met tips voor gewone mensen én speciale ‘I wanna spice it up’-tips als je wil dat mensen direct snappen dat jij leuk bent, anders, one-of-a-kind. Fris en fruitig.

Luister:

Er is iets geks aan de hand met veel LinkedIn-samenvattingen die ik lees. En daarom begin ik met een vraag die een beetje flauw lijkt.

Hoe groot is de kans dat een mens jouw samenvatting op LinkedIn leest?

Je lezer – je eventueel ideale klant – is een mens van vlees en bloed. Met al dat gedoe dat leven heet. En natuurlijk met al het heerlijks dat leven heet!

Je lezer ligt midden in de nacht wakker omdat een collega wat lulligs zei. En hij geneert zich dat hij daarom wakker ligt, want hé, hij is een volwassen vent.

Je ideale klant heeft het druk, veel te druk en duwt daarom chocola en chips naar binnen en een bordkartonnen Restorante Pizza van dr Oetker en… voelt zich daarom weer lullig. Je ideale klant voelt zich alleen in haar huwelijk, en piekert over het stoppen van het contact met haar moeder. Het gaat niet meer.

Misschien droomt je ideale klant wel van eens seks met de buurman, of ze staan bij de kassa met een volle kar boodschappen en komen er dan achter dat ze hun pinpas zijn vergeten. Vergeetachtige types? Nee, ze hoorden vanmorgen dat hun beste vriend ongeneeslijk ziek is.

Mensen dus. Net als jij. Waarom ik dat hier benadruk?

Omdat dat het gekke is met die LinkedIn-samenvattingen. Het zijn bloedeloze stukjes, met ingewikkelde zinnen, die niemand begrijpt. Stukjes die niet raken, niet leven, tantoe saai zeg maar. Met een kluwen van Jeukwoorden bovendien.

Dus. Hoe wel? Vijf tips!

1. Bepaal exact wie wil je bereiken en inspireren.

Kies wie jij het allerliefste wil dat je LinkedIn-samenvatting aantrekkelijk vindt. Wie wil je raken, wie is je ideale klant? Wie moet zich verdorie echt aangesproken voelen?

2. Begin met het beschrijven van de shit die je oplost

Welke problemen heeft deze persoon? Beschrijf die problemen zo specifiek mogelijk. Waar ligt diegene van wakker?

Open met het beschrijven van die problemen, zodat diegene zich herkent.

Dit zag ik in een LinkedIn-samenvatting en zo moet het dus niet.

Sinds 2012 is Van Beveren samengegaan met de Jongh en er is een prachtige synergie tussen onze bedrijven ontstaan. We zijn gegroeid van 7 medewerkers naar 13 in anderhalf jaar tijd. Minder nog: in 16 en halve maand. Onze gemiddelde leeftijd is 34 en 3 maanden. 

Dit willen mensen niet weten. Echt niet. Naast het woord ‘synergie’ wil je ook het woord ‘snijvlak’ voorkomen. Waarom lees je hier. 

3. Wees overvloedig met je details.

Elke goede tekst prikkelt de verbeelding van de lezer. Hoe meer details jij toevoegt aan je stukje, zeker als het gaat over de problemen die jij oplost, hoe treffender je tekst is.

Dus. Stel je je klant voor. Als je bijvoorbeeld mensen helpt met meer voor zichzelf opkomen op het werk. Wat is een specifieke situatie waar ze dat nodig hebben? Wat doet iemand anders waar zij de zenuwen van krijgen? Letterlijk?

4. Durf te spelen

Als je dan die specifieke situaties hebt… durf te spelen. Durf je het lichtvoetig wat groter te maken?

Oh, wacht. Dat klinkt wel heel vaag. Ik zeg toch sorry.

Stel je ideale klant wordt steeds onzeker van mensen die heel duidelijk hun mening zeggen. Je ziet die situatie voor je en zo ziet jouw ideale klant dit ook voor zich. Ja?

Ok. Hoe kun je het iets overdrijven?

‘Heb je wel eens dat een collega van je je steeds onderbreekt?’

Maak daar eens van:

‘Heb je wel eens – heel annoying – dat een collega steeds dwars door je heen zit te tetteren?’

Of:

‘Heb je wel eens dat een collega die de hele dag roept ‘dat zie ik toch anders!’ de hele dag dwars door jouw betoog zit te kletsen, te ouwehoeren of hoe heet dat? En heb je dan wel eens dat je zin hebt om te roepen: ‘Nu even niet!!’

Het speels maken is natuurlijk heel lastig als jij nog steeds denkt dat ‘zakelijke’ teksten heel ernstig moeten. Schrijf daarom alsof je het tegen die ene leuke vriendin hebt, die sowieso alles van je wil horen. En onthoud verdorie vooral: jij, jij, jij wil dit vertellen! Halleluja!

Als je dus bovenstaande situatie of welke situatie dan ook iets uitvergroot, dan doe je niet grappig maar schets je een grappige situatie. Het leven is natuurlijk een grote struikelpartij, met soms een triomf. Maak de struikelpartij beeldend en je hebt cabaret voor zelfstandig ondernemers. Ik bedoel: speelse teksten die ook nog eens ongelofelijk helder zijn. #snapje

5. Leg uit hoe jij helpt.

Dit gedeelte maak je niet per se grappig. Mag wel, hoeft niet. Helderheid is hier ’t belangrijkste. Afhankelijk van wat je business is. Je legt uit welke diensten je hebt. Als mensen serieus verdriet hebben over hun huwelijk, financiën, gewicht, verdriet over ziekte, laat je beter zien dat jij snapt dat dit pijnlijk is en stressvol.

Je legt hier in 3 of 4 zinnen uit hoe jij helpt.

 

6. Verras mensen met jouw innemende persoonlijkheid

Aan het eind van je samenvatting is het heerlijk voor de lezer om iets persoonlijks te lezen, waarbij ook details weer ijzersterk werken.

Je kunt bijvoorbeeld schrijven: ik ben gek op muziek.

Je kunt ook schrijven: ‘Ik luister minstens een keer in de week Nikita van Elton John en nee, dat zie ik niet als guilty pleasure.’

Hier zeg je zoveel mee. Of schrijf dat je 16 kamerplanten hebt, of drie katten en geef de namen van de katten.

Je breekt het ijs. Net als op een netwerkborrel. Je bent anders.

Misschien dat je deze vraag wel eens gezien hebt, een toffe manier om het ijs te breken:

Maak deze zin af… ‘Als iedereen een kloon van mij zou zijn, dan zou iedereen…’

En het antwoord hier hoeft niet serieus te zijn, hè? Doe juist iets grappigs. Iets waardoor de mensen meteen zien dat je humor hebt.

7. Vergeet niet die call to action.

Aan het eind is het slim om mensen te laten weten wat ze kunnen doen. Natuurlijk linken met jou. Maar het is ook een top idee om meteen te laten weten dat je een e-boek hebt. Anders geformuleerd: laat mensen weten hoe ze meteen al een stap kunnen zetten. Bijvoorbeeld door een checklist of een e-boek. Zo bouw je aan je maillijst.

Bonustip: ga op zoek naar je eigen stijl

Toen ik op mijn zeventiende mijn eerste cabaretvoorstelling maakte, kwamen twee leraren bij de generale repetitie kijken. Aan het eind vroeg ik voorzichtig: lijkt het niet te veel op Youp van ‘t Hek?

In koor zeiden ze: ‘Vanaf de eerste zin.’ En ze glimlachten er geruststellend bij: het geeft niet.

Als cabaretier heb ik mijn eigen stijl moeten ontwikkelen en zeker ook als columnist, schrijver.

In 2002 dineerde ik eens met Youp en zijn tip heb ik ter harte genomen:

Blijf schrijven. Dan vind je je je eigen toon en ritme.

Ga op zoek naar je eigen stijl. Maak de wereld wat leuker en mooier met je originaliteit.

Voor mij de grootste drijfveer om dit artikel aan je te schrijven. Maak de wereld een beetje mooier, een beetje anders. En durf dat vooral. Durf anders te zijn.

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Comment *
Name *
Email *
Website


Geen zorgen; ik vind spam ook niet zo fijn. Jouw gegevens deel ik niet. Mag ook niet. Zo. Duidelijk.

Veel gelezen blogs:

Hier tekst.