Dit artikel schreef ik eerder voor Frankwatching.com

Schrijf jij momenteel aan de teksten voor je website? En denk je daarbij na over hoe je echt aantrekkelijk bent, anders dan de rest? En ben je een beetje klaar met die saaie teksten omdat dat eigenlijk totaal niet bij je past?

Beter dat je dit artikel niet deelt met al je mede-ondernemers.

Ik ga je namelijk een geheim verklappen, waardoor jij in je uitstraling anders bent dan de rest. Geheim? Is dat niet wat al te ronkend taalgebruik? Nee, nee, in dit geval niet, want het lijkt echt of niemand er van weet. Jouw personal brand wordt compleet anders, tenminste, als je gaat doen wat ik zeg, als je gaat leven, de tip die ik geef. Dan ben je ineens: een verademing. Verfrissend als een bergbeekje. Klinkt lekker toch?

Het is iets – ik bouw de spanning nog even op, hang in there – dat bij eigenlijk alle zzp’ers en kleine ondernemers ontbreekt, op hun website, in hun branding, in het verhaal dat zij vertellen aan de wereld. En dat terwijl we het allemaal zo ontzettend fijn vinden. We hunkeren er naar. We betalen ervoor in het weekend, in de Nederlandse theaters.

We organiseren er een barbecue voor. Alle vrouwen op de datingsites die schrijven erover, dat ze dat wel echt willen in een man. Op alle 14 datingsites die ik regelmatig bezoek – ik kijk altijd mee met een goede vriend – schrijven de vrouwen dat ze dit een van de belangrijkste dingen vinden in een man, in het leven. Waar ik het in vredesnaam over heb?

Zelf onweerstaanbaar leren schrijven? Download ’t e-boek Niet-Saaie Webteksten Die Werken

Humor. Ik heb het over humor.

Ja! Driewerf hoera voor humor. Waar is de humor bij de kleine ondernemer?

Probeer deze vraag voor jezelf eens te beantwoorden, voor je verder leest:

Waarom ontbreekt op elke website van bijna elke trainer, coach, consultant, psycholoog, advocaat of financieel adviseur, humor? Waarom valt er zo verrekte weinig te lachen?

De vraag lijkt me terecht, toch? Als jij nu een partner zoekt dan zoek je naar iemand met… inderdaad sproeten! Maar ook humor! Verdomme zeg. (ik word kwaad, gaat wel weer over)

Kijk naar een website over ‘authentiek leiderschap’.

Ik slaap de laatste tijd wat slecht, maar niet sinds ik voor het slapengaan even op zo’n website kom.

Zo droog al die teksten. Zo humorloos.

Of past humor niet op die websites?

Mmm. Dat is een goede vraag. Je kunt je voorstellen dat bij echt verdrietige onderwerpen, iets met kinderen en zo, humor echt niet past. Touche.

Maar ik doel op de website over authentiek leiderschap en zo.

Authentiek leiderschap (of in je kracht staan en zo) gaat over het leven. Toch? Over doen waar je in gelooft. Over zeggen waar het op staat, ook al loopt het dun door je broek. Over tegen je collega zeggen dat je ‘m echt niet kan helpen, ook al wil je zo graag dat de hele wereld jou aardig vindt, of in elk geval niet boos wordt op je. Ze moeten hoe dan ook niet boos worden, dat is het ergste dat je kan overkomen en toch zeg je nee. Echt lekker bezig dus. Hoort daar humor bij?

Dat opstaan, doorgaan, vallen, spreken of juist enorm zwijgen als dat het beste is, is een nogal heftig ding, of zoals ze dat tegenwoordig noemen: De Leven.

Hoe overleef je ‘De Leven’ zonder humor?

Jouw merk leeft door de woorden die je kiest en je lezers op je site en waar je jezelf ook maar online laat zien, die mogen er best een beetje opgewonden van raken. Ja, echt, zo schrijf ik het echt: ‘je lezer moet een beetje opgewonden raken’. Hij of zij leest jouw verhaal en dan moet er iets gebeuren.

De hartslag moet omhoog gaan, je woorden moeten rechtstreeks in de bloedbaan komen en die lachspieren moeten gekieteld worden. Dan gaat jouw merk leven en dan bind je mensen echt aan je.

Kijk naar Coolblue. Als je daar iets hebt besteld, krijg je een volgend scherm met ‘Wachttherapie’ en dan drie opties die je vertellen hoe je de tijd doorkomt voor je je wasmachine of sapcentrifuge krijgt thuisbezorgd. Waaronder het luisteren van een muziekje. En als je ergens een busje van hen ziet rijden, staat er: Bus. Klopt.

Het is even een andere manier van denken, maar zo zorg je dat je merk leuk wordt en leuk is een niet te onderschatten waarde.

Ik ben de afgelopen maanden verliefd geworden. Ook weer zo leuk. Ze is getrouwd en woont in New York, het gaat niets worden denk ik, maar toch: ik ben verliefd. Niet op een van de vrouwen op een van die 14 datingsites, daar een andere keer meer over. Nee, ik ben verliefd geworden op de Amerikaanse Laura Belgray, een copywriter.

Zij is zo ontzettend grappig. Je gaat door haar website met een glimlach op je gezicht.

En daarmee heeft zij mij veroverd.

Een voorbeeld: iedereen heeft op z’n website staan ‘Heb je nog vragen en opmerkingen? Je kunt me bereiken op… ’

Kan dit ook grappig? Kun je deze vraag ook gebruiken om die vraag te stellen en tegelijkertijd mensen ook te verleiden, te prikkelen?

Hoe Laura het doet? Laura schrijft:

If you have questions, comments, or that overwhelming urge to say “I love you,” shoot me an email.

Ik word hier zo blij van. Prachtig toch?

Hoe jij dit ook doet?

Ik heb drie tips voor je. Lees de mini-cursus ‘grapjes maken’ hier:

1. Zet 10 voorbeelden op een rij

Zet op een rij minstens 10 voorbeelden van exacte, concrete, specifieke problemen of concrete verlangens die jouw doelgroep heeft.Dus, nog eens: exact. Concreet. Specifiek.

We willen het voor ons zien, ‘we’ als in: jouw lezers. Maak het filmisch. Hoe laat, waar, met wie, hoe ruikt het? Wat hoor je? Wie zegt wat en hoe? Wie begint er te gillen, wie begint er te blozen? Wie schaamt zich diep?

2. Zie de humor ervan in

In hoeveel van bovenstaande voorbeelden zit een goede grap in, of welke zijn grappig an sich?Daarom vroeg ik je super specifiek te zijn. Ga nu naar Netflix en kijk een show van Jochem Myer, Youp, of Daniel Arends: alle grappen bestaan uit verhalen die je voor je ziet.

Goede verhalen vertellen of opschrijven is je lezers beelden serveren. De problemen van je doelgroep zijn tragikomisch en zij zijn de eersten die er om kunnen lachen.Hoe een leidinggevende zegt dat ‘de deur altijd open staat’ en tegen de eerste de beste die wat vraagt, snauwt ‘ja, niet met elk wissewasje bij mij aankomen!’ Da’s toch grappig?

3. Zet 3 blunders op een rij

Zet op een rij drie blunders die je met gemak kan delen met je doelgroep. Zelfspot. Hoe aantrekkelijk wordt iemand die zichzelf niet al te serieus neemt? Ik bedoel geen verhaal waarin je jezelf steeds te kakken zet, hoor. Die types ken ik ook. Voor je het weet hebben ze gedeeld dat ze vinden dat ze een te dikke reet hebben, absoluut geen talent voor marketing en totaal geen smaak als ’t gaat om muziek. Een gezond soort zelfvertrouwen moet je als ondernemer wel uitstralen vind ik, maar…

Je hebt vast een paar verhalen te vertellen waar je feestelijk de mist in ging. Goede blunders.

Als deze verhalen in de thematiek ook nog raken aan jouw expertise, als ze dus ook nog relevant zijn voor je doelgroep, heb je bingo. Deel deze op je website, vertel een goed verhaal, bijvoorbeeld op je about-page.Maar weet vooral dat het grappig mag, dat er lucht in mag, en dat je niet alleen die wijze professor-achtige expert hoeft te zijn.Mensen willen vermaakt worden, willen naast training ook troost.

En wat is er meer troostend dan vrolijkheid en een goeie grap?

Webteksten schrijven lastig? Download hier ’t e-boek dat je in zeven stappen leert hoe je onweerstaanbaar schrijft

Vink onderstaand vakje aan. Daarmee geef je me volgens de nieuwe privacyregels toestemming om je te mailen.

Ja, ik wil het e-boek!

Je kunt je op elk moment afmelden door te klikken op de link in de voettekst van de e-mails. Voor informatie over ’t privacybeleid, bezoek de website. (na het e-boek laat ik je niet alleen: je ontvangt wekelijks tips zodat je business groeit met heerlijke copy)

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Comment *
Name *
Email *
Website


Geen zorgen; ik vind spam ook niet zo fijn. Jouw gegevens deel ik niet. Mag ook niet. Zo. Duidelijk.

Veel gelezen blogs:

Hier tekst.