Wat is hét gouden stappenplan naar succes? Wat moet je EXACT doen voor twee ton omzet over een jaartje?

Stel SMART DOELEN! Weet iedereen. Logisch.

Maar… is dat wel zo? Is dat echt bewezen, zoals paracetamol bewezen is?

Een businessplan! Doet moet. Sowieso. Zonder plan ga je sowieso niet succesvol zijn.

Of is dat ook onzin? (het antwoord: ja, het is in elk geval nergens ooit bewezen)

Ik ben een man, gek op zekerheid. Wie niet.

Alweer drie jaar geleden in de zomer van 2020 interviewde ik Richard Engelfriet. De schrijver van De Succesillusie. Richard is dagvoorzitter en hoorde op deze manier allerlei presentaties van goeroes die daarvoor 5000 voor een uurtje kregen en vroeg achteraf aan hen: maar vertel, goed verhaal, waar is de onderbouwing? Die onderbouwing bleek dan eigenlijk megavaag of niet te bestaan.

Daarom schreef hij er een boek over. Want je geeft mensen hoop, je laat mensen hard werken volgens je stappenplan, mensen geven er duizenden euro’s aan uit, maar de zekerheid die belooft wordt… die is er helemaal niet.

Ik vind dat mateloos fascinerend en ik raak er nogal opgewonden van. Want ik ben een man, gek op zekerheid. En ook wel op succes. Succes, dat zou nou echt leuk zijn, dacht ik drie jaar geleden.

Ik vond de Succesillusie onthutsend en briljant. En uiteindelijk is het ook bevrijdend, het verhaal van Richard.

Hieronder zie je het interview, duurt 35 minuten. Heb je maar vier minuten? Dan lees je onder de video de korte samenvatting van het boek. ‘Ga gewoon doen wat je fijn vindt, wat bij je past.’

 

 

 

De Succesillusie samengevat: 

In 2020 liep niet alles heel soepel in mijn leven. Ook in mijn werkende leven. Het was een enorm gekut. Een maillijst had ik. Check. Ik had een funnel. Check. Contentstrategie. Leuk. Had ik. Webinar? Paar keer gedaan, want iedereen zei dat dat moest. En of ik onderscheidend was? Eeeh… ik was tering onderscheidend. Waar ik ook zo trots op ben: ik vind video’s maken leuk en mensen moesten er goed om lachen. Maar toen ik eens een contentvideostrategie deed – want een halve zool had gezegd ‘video wordt het voor 2020!’ flopte dat de tandjes.

Er ging van alles goed (veel reuring en likes en ook behoorlijk wat klanten) maar ik verdiende zenuwslopend weinig. Terwijl – gloeiende, gloeiende – ik deed al die strategieën!

En toen kwam ik, midden in de frustratie en de heel goed doordachte plannen, het boek van Engelfriet tegen. Oef. Jammer, joh. Al die plannen en strategieën waren leuk – als ik ze leuk vond – maar boden helemaal geen ZEKERHEID voor succes. Geen garantie en zo ging er wel mee om, want dat werd ook geclaimd. Doe dit en dan heb je succes. En vergeet je vooral niet te focussen!

Beknopt een aantal punten uit het boek.

SMART doelen stellen:

er is ooit een onderzoek geweest in 1953 waaruit dat zou blijken. Specifiek, meetbaar en de rest. Dat levert succes op. Probleem met dit onderzoek: het is er nooit geweest. Of je nu SMART doelen stelt, of er gewoon het beste er van maakt en wel ziet of je 5K of 32K verdient: het maakt geen verschil.

Het enige wat ik er in nuance op kan zeggen is dat als ik besluit om over drie dagen een blog af heb van 1200 woorden dat het dan wel waarschijnlijker is dat het doe. Maar dat kan ook komen omdat als ik de moeite neem om het SMART te maken dat ik blijkbaar gemotiveerder ben.

Steven Covey: Bulshit! Of: we weten simpel weg niet of die stappen zeker weten tot succes leiden.

Richard noemt dit ‘achteruitjuichen.’ Je ziet een succesvol verhaal, een bedrijf dat in korte tijd furore maakt. Dan ga je daar je theorie op plakken. Dat kan natuurlijk niet. Als je een theorie wil bewijzen moet je van te voren de stelling droppen en dan kijken wat er gebeurt.

Covey doet de helft van het werk. Hij laat bedrijven zien die succesvol zijn en de stappen hebben gezet, de zeven stappen. Maar als je echt wil weten of iets werkt, dan laat je ook een handvol bedrijven zien die totaal geflopt zijn. En dan kijken: hadden zij die stappen ook gezet, of een paar ervan. Hoe weten we zeker dat mensen die nu in de bijstand zitten, met een taalachterstand niet al die stappen doen? Hebben die het einde niet voor ogen?

JE MOET JE ONDERSCHEIDEN! Zoals ik al zei: ik ben de tandjes onderscheidend.

Ik geloof er al vier jaar in, maar ik ben van mijn geloof gestapt.

Kijk, ik ben nog steeds wie ik ben en dat is blijkbaar anders dan anderen. Prima.

Maar wat ik nu denk, zeker over de wereld waar ik me de afgelopen vijf jaar in bewogen heb:

als copywriter moet je gewoon fijn normaal zijn. Ik meen dit, hè? De meeste copywriters doen dat goed. Die zijn precies genoeg fris en fruitig, maar vooral toch heel normaal. Werkt goed.

De meeste bedrijven, ongeveer 99,8% ervan, zijn gewoon op zoek naar een helder verhaal en hopen op meer omzet. Willen niet te gek en zeker geen grapjes.

Dat is het. Punt. Herman uit Nieuwegein met z’n bedrijf in schroefjes, 16 medewerkers, is totaal niet geïnteresseerd in anders zijn, die is geïnteresseerd in nog een pand openen en meer medewerkers.

Dus: je moet je USP kennen en uitdragen, nee, hoor, in de branche van copywriters in elk geval niet. Denk jij nu: Yo, gast, ik wil wél onderscheidende content en stukkies en het mag echt teringgrappig, dan help ik je graag, mail dan direct.

START WITH WHY!

Er is geen enkel goed onafhankelijk onderzoek dat aantoont dat je dat moet doen om sowieso succesvol te worden.

Doelen stellen zorgt niet voor succes. Ja, ik vind het ook irritant, maar als je gewoon je hersens gebruikt ook wel logisch. Een plan is niet meer dan een gedachte, en gedachten zorgen natuurlijk niet meteen dat het dan ook gegarandeerd succesvol wordt.

Hoe concreter, hoe beter. Engelfriet noemt hier het voorbeeld van een student die in 2003 begon met een site, Facemash en dacht: ‘ik ga gewoon maar eens beginnen’. Veel goeroes zullen dit absoluut te vaag vinden. Deze student is Zuckerberg en later zou hij zijn site Facebook noemen.

Positief denken.

Geen geheim dat ik positief denken haat toch? Oh, wacht. Dit moet ik enorm nuanceren! Ik ben de positiviteit zelve. Echt. Ik ben niet te stoppen. Serieus. Gisteren zei een vriend nog: ‘en je bent ook zo’n enorme doorzetter.’ Ik zie het zelf nauwelijks. Ik had het plan om 25 recruitmentbureaus te mailen. En dat doe ik dan ook. Een vriendin zei: ‘Je wil niet weten hoeveel mensen dan na tien dagen eens één mail sturen.’

In de afgelopen jaren, 2021 en 2022 zijn er momenten geweest dat anderen allang hadden opgegeven. Allang. Ik ga door, vind mezelf altijd weer uit.

Zin in een leuke grap? Ik denk persoonlijk dat ik een vrouw van het kaliber Carice van Houten kan krijgen. Geloof je me nu: ik denk heel positief! Ik ben een leuk uitziende man, dus, moet kunnen.

Dus ik denk positief me de moeder, maar het leidt niet altijd naar succes. De claim je móet positief denken want dat zorgt voor succes is niet bewezen en kijk naar Youp van ’t Hek en Maarten van Rossum en je weet dat je ook op een andere manier succesvol kan zijn.

Lees: ‘Op zoek naar moed en zelfvertrouwen? Negeer deze inspirational quotes.’ 

Zoals Richard het zegt in zijn boek:

‘De reden dat al die succesformules niet werken, heeft niets te maken met de goede wil of de intelligentie van de goeroes. Het maakt ook niet uit of we de succesformule ‘goed’ toepassen. Succes is niet maakbaar omdat u afhankelijk bent van anderen. Uw acties hebben invloed op anderen, maar u kunt nooit met zekerheid voorspellen welke invloed. Dat maakt dat succes waarbij u afhankelijk bent van anderen per definitie volstrekt onvoorspelbaar en daarmee niet maakbaar is. Succes is geen keuze.’

Wat kun je als copywriter beloven?

Dat vind ik een lastig ding aan de wereld van copywriting. Ook ik heb regelmatig geclaims geroepen. ‘Ik schrijf teksten die zorgen voor leads.’ of ‘Met deze drie stappen trek je meer klanten aan.’

En het punt is: dat kan ik als copywriter helemaal niet naar waarheid roepen. Marketing en copywriting is bij uitstek een verhaal waar je totaal afhankelijk bent van anderen. Ik ben op dit moment Portugees aan het leren en dat is net als een kersentaart maken en dwarsfluit leren spelen iets dat je zélf kan doen. Best grote kans dat je dat behoorlijk onder de knie krijgt. Daarin ben je niet afhankelijk van anderen.

Ik vind dat dit ook consequenties moet hebben voor mijn eigen claims en beloften:

Daarom hier mijn bulshit vrije belofte wat ik als columnist en schrijver voor jou kan doen.  

Maar wat dan wel?

Ik ben ook nog in de acceptatie- en grom-fase. Wat jammer dat er veel minder zekerheid is dan ik hoopte.

Doen wat je fijn vindt.

Engelfriet heeft wel een advies, een advies dat ik ook in 4000 weeks van Oliver Burkeman las.

Doe vooral wat je nu op dit moment het fijnste vindt, wat het best bij je past. Wat energie geeft.

De stukjes die ik schrijf waar ik zelf het meest blij van word zijn de stukjes die ik gewoon vanuit mijn hart schrijf. Ik zit nu op een heel brakke zaterdagochtend dit te tikken. Voelt totaal niet als werk.

De stukjes waar ik enorm hoop dat mensen van mij gaan kopen zijn vaak minder sterk.

Doe wat je fijn vindt, gooi geen geld meer naar cursussen die je beloven succesvol te worden. En leer accepteren dat het leven onvoorspelbaar is.

We modderen allemaal maar wat aan. Iedereen. Lukt er wat op een dag?

Wees daar dan extra blij mee.

 

Lekker stukkie dit? Meer van dit lezen? Over al het geploeter? Laat je mailadres achter. Krijg je regelmatig exclusief stukkie voor jou. 

Welkom lieve, briljante prutser

* vereist!

 

( dd / mm )

 

Laat weten hoe je van me wil horen.

Je kan je elk moment weer afmelden. Dan modder je gewoon weer helemaal alleen verder aan, een keus, maar wel jouw keus. Respect.

Ik gebruik mailchimp, als je je inschrijft staat je dus op de maillijst href=”https://mailchimp.com/legal/terms” target=”_blank”>Learn more about Mailchimp’s privacy practices here.</a>

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Comment *
Name *
Email *
Website


Geen zorgen; ik vind spam ook niet zo fijn. Jouw gegevens deel ik niet. Mag ook niet. Zo. Duidelijk.

Veel gelezen blogs:

Hier tekst.